Blog indlæg

Hvad er en blog? Stort spørgsmål, men du kan leve af det!

Udvalgt billede til artiklen; Hvad er en blog?" med overskriften; Web-ordbogen. Grå-blåt design med tre horisontale felter, mørkest i midten.

Hvad er en blog egentlig?

Ordet blog er en forkortelse af begrebet “weblog”, som opstod i internettets spæde start. Dengang var en blog noget helt andet, end det man ser i dag. De grafiske og tekniske muligheder var meget begrænsede, og bloggene fra dengang mindede mest om et rent tekstbaseret forum. I dag er det kun fantasien, der sætter grænsen for grafik og funktioner indenfor hjemmesidedesign.

Da de første bloggere kom til, vidste de færreste, at der overhovedet fandtes et internet. Men siden dengang, og særligt gennem de sidste 10-15 år, har begrebet udviklet sig til at være en voldsomt populær og udbredt form for kommunikation.

Blog begrebet bliver ofte anset for at være et mindre seriøst medie. Mange tror, at en blog er et medie, hvor folk skriver om deres hobby eller deres kæledyr. Det er da også ofte tilfældet, men i dag kan en blog være så uendeligt meget mere.

’Blogging’ er ligefrem blevet en levevej for millioner af mennesker verden over. En blogger kan tjene godt på at skrive/blogge om alt mellem himmel og jord. Nogle gange rigtig godt!

Hvad er en blog i forhold til en hjemmeside?

En blog adskiller sig fra en traditionel hjemmeside ved, at tiden er den overordnede styrende faktor, i forhold til hvordan indholdet sorteres. Det faktum, at der overhovedet sker en systematisk sortering af indholdet, er den anden grundlæggende forskel.

Denne gruppe af hjemmesidesystemer kaldes for CMS-systemer (Content Management Systems), og omfatter mange forskellige systemer. På dansk vil CMS nok bedst kunne beskrives som ’systemer til styring af indhold’. De mest kendte er nok følgende:

  • WordPress
  • Joomla
  • Drupal

En traditionel hjemmeside er mere statisk. Ser man bort fra muligheden for at integrere data fra databaser, sker der ingen systematisk sortering, og hjemmesidens struktur opbygges manuelt.

Den slags sider kaldes ofte for HTML hjemmesider.

Det kan lyde som store forskelle, hvilket de principielt også er. Det betyder dog langt fra, at man er nødsaget til at vælge det ene eller det andet. De forskellige blog-platforme har udviklet sig til at kunne bruges til begge dele, enten hver for sig, eller i en kombination.

En CMS-baseret hjemmeside behøver derfor ikke indeholde blog elementer. Man kan nemt lave menuer og andre funktioner, som man kender det fra en traditionel hjemmeside.

Bloggen

Som nævnt, er det primære kendetegn ved en blog altså, at det nyeste indhold bliver promoveret stærkest. Indlæg/posts får et datostempel, når de udgives.

Bemærk at det tidsstyrende element er begrænset til selve blog-delen. Selvom et indlæg forsvinder fra overfladen på bloggen, har det stadig sit helt eget liv på nettet. En god måde at tænke på dette er, at hver side på en hjemmeside i realiteten er en selvstændig enhed, der blot er kædet sammen vha. domænet og de links der binder siderne sammen.

Det er derfor, det er så vigtigt, altid at have SEO i tankerne når man udgiver sit indhold. Uanset om der er tale om en statisk side eller et blog-indlæg, kan det i høj grad betale sig at have SEO med i processen.

Bloggens akilleshæl

Samtidig med at bloggens fokus på nyt indhold kan gøre en blog dynamisk og spændende, kan det også ses som værende en af bagsiderne ved en blog.

Bloggens struktur gør, at indholdet helt naturligt “synker ud af fokus” på selve bloggen. Men bloggens indhold kan også kategoriseres på andre måder ved hjælp af kategorier og anden emnestyring. Disse andre kategoriseringsmuligheder er med til at gøre indholdet brugbart i længere tid.

Det bedste eksempel jeg kan komme i tanke om, er nok DR.dk, og andre nyhedstunge sider for den sags skyld.

På sider som DR.dk forsvinder nyhederne naturligvis hurtigere end mange andre steder. Deres tolerance for artikel alder er anderledes, end den vil være på din og min blog. Alligevel skal man ikke gå ret dybt, før man får præsenteret indhold af ’ældre’ dato.

Store rustne jernbogstaver (Mandshøje). Placeret på paller bag lagerhal.

DR er mestre i at holde deres indhold ’flydende’. Indhold er dyrt at producere, så alle der producerer informerende indhold, har en interesse i at få det til at leve så længe som muligt. Selv på en national nyhedsside kan en artikel sagtens være aktuelt og relevant, selvom den er mere end et par dage gammel. Man ser dette arbejde i form af forskellige referencer i, eller omkring artikler og andet indhold. Det vil ofte kunne se ud som:

  • Relevant indhold
  • Lignende indhold
  • Læs også
  • Andre læser

Den slags sammenkædning sker halvautomatisk, og det foregår på den måde, at en ny artikel bliver placeret i en kategori og evt. forsynet med et øremærke (ofte kaldet et ’tag’). Sidstnævnte kan tilføje et endnu mere finmasket referencefilter.

Blog systemet kan så trække indholdet rundt i systemet og forslå det som relateret indhold til læseren.

Man kan finde en masse inspiration ved at studere sider som DR.dk. Den slags sider fungerer principielt som blogs, og du kan i store træk imitere opbygningen på din WordPress blog.

Kategorier og tags kan være lidt svære at holde styr på. En god måde at skelne er, at sammenligne med en kogebog.

Kategorier kan forstås som kapitler som f.eks.; Forretter, kødretter, supper, deserter, etc.
Tags findes et lag dybere og kan forstås som f.eks.; tarteletter, hakkebøf, tomat suppe, islagkage, etc.

Hjemmesiden

Indholdet på en mere traditionel hjemmeside, eller visse ‘ikke blog’ sider på en CMS baseret hjemmeside, er teknisk set uafhængigt af tid.

Dermed ikke sagt at en hjemmeside ikke kan præsentere aktuelt indhold. Det kan den sagtens, der sker bare ikke en systematisk sortering af indholdet.

Indholdet struktureres og kontrolleres derimod manuelt ved hjælp af HTML, og sidens design udgøres af CSS (Cascading Style Sheet), billeder og video. Desuden kan sidens funktioner udvides med Java script og andet godt. Systemet blander sig altså ikke i placering, rækkefølge, struktur, menu-opsætning og lignende.

Den helt store fordel ved HTML hjemmesiden er, at man har den ultimative frihed til at designe og opbygge siden. Forudsat naturligvis, at man behersker HTML og CSS.

I WordPress har man en lignende frihed, men det kræver at man enten laver sit eget tema, eller at man bruger en såkaldt pagebuilder som eksempelvis Elementor eller Divi.

Hvad skal man bruge til en blog, og hvad koster en blog?

Helt grundlæggende kan man drive en WordPress blog for omkring 300,- kr. om året. WordPress er gratis ’open source’ software og derudover kræves blot to grundlæggende ting; Et domæne og et web-hotel.

Den før angivne pris er baseret på den årlige pris ved Simply (tidl. UnoEuro), som tilbyder en god kombination af pris og kvalitet med server i Danmark. Ved etablering skal man dog lægge et etableringsgebyr på ca. 110,- kr. oven i prisen.

I de fleste tilfælde vil dette være en ren opstartspris. Selvom det bestemt er muligt at holde prisen på det niveau, skal det tilføjes, at der findes mange fristelser på markedet. Det kunne være et lækkert tema (skabelon), smarte plugins, online kurser, etc.

Så hvis man får smag for at blogge, er ‘risikoen’ for yderligere omkostninger ret stor.

Forskellige blog-typer

Blogging-fænomenet har ligefrem udviklet nye ord, og har sit helt eget lille begrebsunivers. Blog-begrebet har på den måde skabt nye, mere eller mindre officielle, betegnelser, som ofte nærmere er job beskrivelser, såsom eksempelvis:

  • Tech blogger
  • Travel blogger
  • Food blogger
  • Lifestyle blogger

Food blogger tager foto af mad med mobiltelefon.

En blog kan være mange ting, og kan bruges til formidling af alt mellem himmel og jord. For eksempel kan blogs være omdrejningspunkt for ting som:

  • Familie
  • Hobby
  • Teknik
  • Mode
  • Kæledyr
  • Karriere
  • Rejser
  • Særlige begivenheder
  • Foreninger
  • Personlig udvikling
  • Erhverv

Listen af muligheder er uendelig, men bortset fra nogle få elementer, vil formål og teknik have mange ligheder fra type til type.

Den personlige hobby blog

Den personlige blog er din helt egen kanal, hvor du kan dele dine oplevelser eller interesser med familie, venner og andre interesserede.

Du bestemmer selv niveauet af seriøsitet og indholdsmængde. Nogle skriver sjældent indlæg, hvor andre er meget seriøse, og lægger et stort arbejde i bloggen. Man behøver ikke være uddannet i det, som man beskæftiger sig med. Entusiastens viden kan være fuldt på højde med akademikerens, og måske endda større.

Mens nogle bloggere trods alt har en uddannelsesmæssig baggrund for deres blog, er langt de fleste selverklærede ‘eksperter’, hvilket principielt ikke skal forstås negativt. Hvis man informerer om sit niveau af viden og faglighed på forhånd, og ikke udgiver sig for at være noget man ikke er, kan man jo udtale sig om stort set alt. Når læseren ved dette, kan vedkommende benytte sig af bloggen eller lade være.

Lad altså ikke mangel på faglighed holde dig tilbage. De færreste er alene om en interesse, og der vil altid være nogle, der deler din interesse i det emne, som du har et dybere kendskab til.

Vær dog forsigtig med at beskæftige dig med ting, der kan have konsekvenser for læserens sundhed eller privatøkonomi. Man kan komme slemt i knibe, hvis man uforvarende forårsager skade eller større finansielle tab.

Den personlige professionelle blog

Der er her tale om et begreb, der kan være lidt svært at beskrive. Denne blog-type ligger og svæver mellem den personlige blog og virksomhedsbloggen. På trods af at denne type blogs kan skabe en indtægt, har de ofte i høj grad karakter af at være en personlig blog.

Hvis bloggens fokus har en stor målgruppe, kan der stille og roligt opstå et grundlag for indtjening i form af annoncering, provisionsaftaler, bannerreklamer, sponsorater osv.

Det er i sagens natur et forholdsvis nyt fænomen at tjene penge på nettet udenom de traditionelle beskæftigelsesmønstre. Dette strider imod mange menneskers opfattelse af, hvordan man kan, og ikke mindst hvordan man bør tjene sine penge. Denne opfattelse hænger i høj grad sammen med alder og jantelov.

Efterhånden som udbredelsen af alle disse nye erhvervsmønstre gradvist bliver mere udbredte, vil de givetvis og kunne opnå en større anerkendelse med tiden.

Myndighedernes mening

Det samme gælder kontakten med myndighederne. Det kan være op ad bakke at få diverse myndigheder til at placere den slags virksomheder i systemet. Alene det at forklare hvad en blogger er, kan være en udfordring. Det gælder områder som skat, moms og arbejdsløshedsforsikring.

Hvad angår elektroniske produkter som e-bøger, online informationsmateriale, og fysiske varer, er det ret ligetil med mindre der sælges ting til udlandet. Men mere utraditionelle indtægter kræver lidt mere indsigt når der skal indberettes moms og regnskabsoplysninger.

Bloggen som rejsedagbog

En blog er noget nær den ultimative rejsedagbog. På grund af dens grundlæggende kronologiske opbygning er den som skabt til at dele sine oplevelser med dem derhjemme. Man kan lave indlæg direkte fra sin smartphone eller tablet, ligesom man kan på de sociale medier. Til gengæld ejer man selv det, man lægger op på bloggen, i modsætning til det man lægger på de sociale medier.

Stemningsbillede fra en terrasse med en person der skriver på en laptop midt i morgenmaden. Smuk solopgang og en stor moske i baggrunden.

Rejsedagbogen som forretning

Et forholdsvist nyt begreb er den professionelle “Rejse-blogger”. Man kan nærmest kalde det en ny fagbetegnelse.

Utroligt mange har gjort det til deres levevej at rejse rundt i verden og blogge undervejs. De tjener penge på bannerreklamer, provisionsaftaler, sponsorater, e-bøger og hvad de ellers kan finde på, som man kan lave på farten.

Denne gruppe tæller alt lige fra backpackers til hele familier der rejser rundt i auto campere.

Kan en blog bruges i en traditionel virksomhed?

Stemningsbillede til artiklen "Hvad er en blog". Ordet "blog" kan ses på en monitor i forgrunden. I baggrunden ses et travlt kontor.Svaret er ja, i høj grad. Men hvad er en blog, set med virksomhedens øjne?

En blog kan f.eks. være nyhedsdelen på en mere traditionelt opbygget hjemmeside, hvor den kan bruges til at præsentere nye produkter eller ydelser. Denne måde at bruge bloggen kaldes også for “Content Marketing”. Her vil man ofte se bloggen have andre navne som f.eks. ”Nyheder”, ”Aktuelt”, ”Følg os” eller lignende.

Bloggens nyhedsfaktor passer godt sammen med virksomhedens profilering på diverse sociale medier. Blogdelen af WordPress er skræddersyet til, at indholdet kan deles med andre og har derfor også en stor betydning for SEO (Søgemaskineoptimering).

Søgemaskinerne elsker sociale signaler, og populære blog-indlæg kan have enormt stor indflydelse på din eller virksomhedens generelle placering i søgeresultaterne.

Da større virksomheder ofte bruger traditionelle HTML hjemmesider, ser man også af og til, at de har en WordPress blog, som kører helt sideløbende og uafhængigt af den primære hjemmeside.

Blanding og fremtiden

De senere år har de sociale medier i voldsom grad ædt sig ind bloggernes område. Men skal man dømme efter den stadige stigning i udbredelsen af WordPress, betyder det ikke nødvendigvis, at bloggen eller hjemmesiden vælges helt fra.

I et vist omfang er det nødvendigt at være med, der hvor det sker. Men hvis man ønsker at leve af en blog, er det vigtigt ikke at svigte den for meget til fordel for de sociale medier der nu er hotte. Det kan være svært at forestille sig en verden uden platforme som Facebook og YouTube. Men det har man sagt om så mange andre ting tidligere.

Min helt personlige holdning er, at man bør være forsigtig med at satse for stort på en platform, som man ikke selv ejer og kontrollerer. En vis blanding er naturligvis fint, men jeg er helt overbevist om, at det er en klog strategi at sørge for sin egen platform i første række.

Så længe du ikke bryder loven, kan ingen tage din blog fra dig. Det skulle da lige være hvis de giver en god pris for den.

Skrevet af:

Michael Glans

Web designer & 3d animator