Melfar Web Design blog post

Hvad er en blog? Stort spørgsmål, men du kan leve af det!
Udvalgt billede til artiklen; Hvad er en blog?" med overskriften; Web-ordbogen. Grå-blåt design med tre horisontale felter, mørkest i midten.

Hvad er en blog? Stort spørgsmål, men du kan leve af det!

Hvad er en blog egentlig? Ordet blog er en forkortelse af begrebet “weblog” og er egentlig et levn fra internettets tidlige dage. Gennem de sidste 10-15 år har begrebet imidlertid udviklet sig til at være en voldsomt populær og udbredt form for kommunikation.

Indtil for relativt nyligt havde de fleste har nok et billede af en blog som værende en side hvor folk skriver om deres hobby eller deres kæledyr. Det er da også ofte tilfældet, men i dag kan en blog kan være uendeligt meget mere. Blogging er blevet en levevej for millioner af mennesker verden over, og folk tjener mange penge på at skrive/blogge om alt mellem himmel og jord. Nogle gange rigtig mange penge!

Hvad er forskellen på en blog og en hjemmeside?

Den primære forskel på en blog og en traditionel hjemmeside er, at bloggens indhold primært er styret af tid og aktualitet. Indholdet præsenteres i omvendt kronologisk rækkefølge hvor det nyeste indhold er mest i fokus.

Der findes en del blog systemer, men langt det mest populære og udbredte er WordPress. WordPress startede som et rent blog-system, men er efterhånden blevet så avanceret og fleksibelt, at det kan være svært at se forskel på en hjemmeside og en blog.

Man kan i dag vælge ret frit, hvordan man opbygger sin WordPress hjemmeside, og man kan nemt lave menuer og andre funktioner, som man kender det fra mere traditionelle hjemmesider.

Det særlige ved en blog, eller blogdelen på en WordPress hjemmeside, er den måde indholdet håndteres af systemet. Blog-indhold kaldes for blog-indlæg eller blog posts, og er helt grundlæggende styret af deres frigivelsesdato. Selvom man kan øremærke et indlæg til at høre ind under en kategori eller et nærmere præciseret emne, er og bliver udgivelsesdatoen indlæggets primære indekseringsfaktor.

Systemet præsenterer indlæggene for læseren i omvendt kronologisk rækkefølge, hvor det seneste indlæg er mest fremme i rampelyset.

Indholdet på en mere traditionel hjemmeside eller visse sider på en blog, er derimod teknisk set uafhængigt af tid. Indholdet placeres, og kontrolleres manuelt uden, at systemet blander sig. Eksempler på sådanne sider kunne være:

  • Kontakt sider
  • Om sider
  • Privatlivspolitiker
  • Brugsbetingelser

Det kan lyde som en stor forskel, hvilket det principielt også er. Det betyder dog langt fra, at man er nødsaget til at vælge det ene eller det andet. WordPress og andre CMS-platforme (Content Management Systems) har udviklet sig til at kunne begge dele, enten hver for sig, eller som en kombination. Med et program som WordPress kan man uden videre lave en blog, en traditionel hjemmeside, eller en kombination som det ofte er tilfældet.

Hvad skal man bruge til en blog og hvad koster det?

Helt grundlæggende kan man drive en selvhosted WordPress blog for omkring 300,- kr. om året. WordPress er gratis og derudover kræves som minimum blot to ting; Et domæne og et web-hotel.

Den før angivne pris er baseret på den årlige pris ved UnoEuro, som tilbyder en god kombination af pris og kvalitet med server i Danmark. Ved etablering skal man dog lægge et etableringsgebyr på ca. 110,- kr. oven i prisen.

Den førnævnte pris er i de fleste tilfælde en ren opstartspris. Selvom bestemt muligt at holde prisen, skal det tilføjes, at der findes mange fristelser på markedet. Det kunne være et lækkert tema (skabelon), smarte plugins, kurser, etc. Så hvis man får smag for at blogge, er ‘risikoen’ for yderligere omkostninger ret stor.

Kan en blog bruges i en virksomhed?

Ordet "blog" kan ses på en monitor i forgrunden. I baggrunden ses et travlt kontor.

Svaret er ja, i høj grad. En blog kan f.eks. være nyhedsdelen på en mere traditionelt opbygget hjemmeside, hvor den kan bruges til at præsentere nye produkter eller ydelser. Denne måde at bruge bloggen kaldes også for “Content Marketing”.

Man ser også i stigende grad virksomheder bruge en blog til at udtrykke bløde værdier og personalepolitik, og de bruger ofte bloggen i nært samspil med de sociale medier. Bloggens nyhedsfaktor passer godt sammen med virksomhedens profilering på diverse sociale medier.

Blogdelen af WordPress er skræddersyet til, at indholdet kan deles med andre og har derfor også en stor betydning for SEO (Søgemaskineoptimering). Søgemaskinerne elsker sociale signaler, og populære blog-indlæg kan have enormt stor indflydelse på din eller virksomhedens generelle placering i søgeresultaterne.

Bloggen

Blog begrebet opstod i internettets spæde start, og er en forkortelse af ordet ”Weblog”. Dengang var en blog noget helt andet, end det man ser i dag. De fleste vidste ikke, at der fandtes noget der hed internet, da de første bloggere kom til. De grafiske og tekniske muligheder var meget begrænsede i forhold til i dag, hvor det i høj grad er fantasien, der sætter grænsen for grafik og funktioner.

En blog er, i sin reneste form, altså speciel i den forstand, at tid er den overordnede styrende faktor, hvor det nyeste indhold bliver promoveret stærkest. Indlæg/posts får et datostempel, når de udgives, men kan desuden kategoriseres på forskellige måder, som gør indholdet brugbart i længere tid.

Dertil skal siges, at denne tidsmæssige styring er isoleret til selve blog strukturen. Selvom et indlæg forsvinder fra overfladen på bloggen, har det stadig sit helt eget liv på nettet. Det er derfor, det er så vigtigt altid at have SEO i tankerne, når man udgiver sit indhold, hvad enten det er en statisk side eller et blog-indlæg.

Bliver vi i den rendyrkede blogging verden, er der også en grafisk/layout stil, der går igen på blogs, og de temaer der bruges. I mange tilfælde er selve bloggen også forsiden. Besøger man selve domænet, kommer man direkte ind på bloggen, hvor seneste indlæg findes øverst på siden.

Bloggens akilleshæl

Samtidig med at bloggens fokus på nyt indhold kan gøre en blog dynamisk og spændende, kan det også ses som værende en af bagsiderne ved en blog.

Bloggens struktur gør, at indholdet helt naturligt “synker ud af fokus”, ligesom man ser det på nyhedssider som f.eks. DR.dk. Der er grænser for, hvor meget indhold man kan have på forsiden, og i samme øjeblik et indlæg ryger om på side to, skal der andre midler til at holde den fremme i lyset.

På DR.dk forsvinder nyhederne naturligvis hurtigere end andre steder. Deres tolerance for artikel alder er naturligvis noget anderledes, end den vil være på din og min blog, og man skal lede lidt efter en artikel der er mere end 10 dage gammel.

Alligevel er sammenligningen er ikke helt ved siden af, og man kan lære en masse ved at studere DR.dk, som principielt fungerer som en blog. Strukturen kan du i store træk imitere på din WordPress blog. Desuden byder mange temaer og plugins på udvidede muligheder for at holde indhold fremme i lyset.

Forskellige blog-typer

Som nævnt i første del, kan en blog være mange ting, og kan bruges til formidling af alt mellem himmel og jord. For eksempel kan blogs være omdrejningspunkt for ting som:

  • Familie
  • Hobby
  • Kæledyr
  • Karriere
  • Rejser
  • Særlige begivenheder
  • Foreninger
  • Personlig udvikling
  • Erhverv

Listen af muligheder er uendelig, men bortset fra nogle få elementer, vil formål og teknik have mange ligheder fra type til type.

I det følgende vil jeg beskrive et nogle eksempler på forskellige blog typer.

Den personlige hobby blog

Den personlige blog er din helt egen kanal, hvor du kan dele dine oplevelser eller interesser med familie, venner og andre interesserede.

Du bestemmer selv niveauet af seriøsitet og indholdsmængde. Nogle skriver sjældent indlæg, hvor andre er meget seriøse, og lægger et stort arbejde i bloggen. Man behøver ikke være uddannet i det, som man beskæftiger sig med. Entusiastens viden kan være fuldt på højde med akademikerens, og mange gange større.

Lad dog ikke mangel på uddannelse holde dig tilbage. De færreste er alene om en interesse, og særligt kan man på engelsk nå overraskende langt ud i verden, med de ting man har et dybere kendskab til.

Bloggen som rejsedagbog

En blog er noget nær den ultimative rejsedagbog. Den er som skabt til at dele sine oplevelser med dem derhjemme, og man kan lave indlæg direkte fra sin smartphone eller tablet, ligesom man kan på de sociale medier. Desuden ejer man selv det, man lægger op på bloggen.

Afhængig af alder vil nogle nok opleve, at man ikke får den samme oplevelse af at være langt væk, som man gjorde tidligere. Hvis man man er vokset op med bærbare gadgets, vil følelsen nok ikke være så udbredt, som hos os der har prøvet at sende breve og postkort hjem fra udlandet. Nå, men det er jo en anden snak.

Stemningsbillede fra en terrasse med en person der skriver på en laptop midt i morgenmaden. Smuk solopgang og en stor moske i baggrunden.

Alt efter temperament kan man gøre bloggen åben, eller beskytte den med password. Men det er jo efterhånden ret almindeligt at dele alt hvad man foretager sig med alle og enhver. Hvis man imidlertid ikke lige er til dét, kan man altså begrænse adgangen til bloggen helt eller delvist. Udover at kræve password til hele bloggen, kan man også beskytte enkelte sider, hvilket kan være ganske praktisk.

Hvad er en blog i Professionel sammenhæng

Blogging fænomenet har ligefrem udviklet nye ord og har sit helt eget lille begrebsunivers. Blog-begrebet har på den måde skabt nye mere eller mindre officielle betegnelser, som ofte nærmere er job beskrivelser, såsom:

  • Rejse-blogger
  • Tech-blogger
  • Mor-blogger
  • Far blogger
  • Livsstil-blogger
  • Mad-blogger

Bare for at nævne nogle eksempler. Listen kan fortsættes i det uendelige.

Med lidt god vilje kan man sige at blogging har skabt en helt ny ufaglært gruppe. Mens nogle bloggere trods alt har en uddannelsesmæssig baggrund for deres blog, er langt de fleste selverklærede ‘eksperter’. Det skal principielt ikke forstås negativt, så længe folk ikke udgiver sig som noget de ikke er. Hvis man informerer om sit niveau af viden og faglighed på forhånd, kan man jo udtale sig om stort set alt.

Rejsedagbogen som forretning

Et forholdsvist nyt begreb er en “Rejse-blogger”. Man kan nærmest kalde det en ny fagbetegnelse, da utroligt mange har gjort det til deres levevej at rejse rundt i verden og blogge undervejs. De tjener penge på bannerreklamer, provisionsaftaler, sponsorater, e-bøger og hvad de ellers kan finde på, som man kan lave på farten.

Den personlige indtægtsskabende blog

Igen er der her tale om et begreb, der kan være lidt svært at beskrive. Denne blog-type ligger og svæver mellem den personlige blog og virksomhedsbloggen. På trods af at denne type blogs kan skabe en indtægt, har de ofte i høj grad karakter af en personlig blog. Det er meget oppe i tiden at blogge om sine interesser, både med hobby og forretning som formål. Hvis denne interesse deles af mange andre, kan der stille og roligt opstå et grundlag for indtjening i form af annoncering, provisionsaftaler, bannerreklamer, sponsorater osv.

Det er i sagens natur et forholdsvis nyt fænomen at tjene penge på nettet udenom de traditionelle beskæftigelsesmønstre. Dette strider imod mange menneskers opfattelse af, hvordan man kan, og bør tjene sine penge. Denne opfattelse hænger i høj grad sammen med alder og jantelov, og alle disse nye erhvervsmønstre bliver naturligvis mere og mere anerkendte.

Det samme gælder kontakten med myndighederne. Det kan være noget op ad bakke at få diverse myndigheder til at placere den slags virksomhed i systemet. Det gælder bl.a. områder som skat, moms og arbejdsløshedsforsikring.

Bortset fra elektroniske produkter som e-books og online informationsmateriale, bliver der oftest ikke solgt fysiske produkter på den slags blogs. Der er naturligvis undtagelser, men det sker normalt kun, hvis en blog vokser sig stor nok til at udvikle en fan-base, der er villige til at købe brand-produkter(swag) fra bloggen.

Virksomhedsbloggen

De fleste virksomheder bruger mere traditionelle hjemmesider. Det er dog blevet mere almindeligt at suplere hjemmesiden med en blog til at annoncere diverse nyheder eller almindelig markedsføring. Her vil man ofte se bloggen have andre navne som f.eks. ”Nyheder”, ”Aktuelt”, ”Følg os” eller lignende.

Da større virksomheder ofte bruger traditionelle HTML hjemmesider, ser man også af og til, at de har en WordPress blog, som kører helt sideløbende og uafhængigt af den primære hjemmeside.

En virksomheds-blog bruges i høj grad også til den lidt nyere form for markedsføring; nemlig ”Content marketing”. Søgemaskinerne elsker nyt indhold, og derfor kan bloggen bruges til at styrke virksomhedens SEO, selvom det primære salg måske foregår gennem helt andre kanaler.

Vlog. Nej det er ikke en slåfejl

Vlog(ging), eller video blogging er eksploderet gennem de seneste 2-3 år. I takt med at vi efterhånden alle har et HD-videokamera i lommen er video-produktion blevet tilgængeligt for alle. Mobilkameraer er lette at bruge og de fleste leverer overraskende gode resultater.

Lignende indlæg

Michael Glans

Michael Glans