+45 25331903
mg@melfarwebdesign.dk

CDN står for 'Content Delivery Network', hvilket på dansk kunne være noget i retning af 'Netværk til levering af indhold'.

Formålet med en CDN-løsning er, at hjemmesiden skal være så hurtig som muligt, uanset hvor den besøgende befinder sig i verden. Den geografiske afstand har en overraskende stor betydning for hastigheden af en hjemmeside.

De fleste der har bare den mindste forståelse for SEO vil vide, at Google og andre søgemaskiner godt kan lide hurtige hjemmesider. Derfor er hastighedsoptimering en vigtig del af arbejdet med hjemmesider, og hører ind under begrebet; teknisk SEO. Og mange støder da også på CDN-begrebet under arbejdet med hjemmesideoptimering. De gængse testværktøjer vil ofte foreslå, at man bruger en CDN-forbindelse.

Sådan fungerer et CDN

En CDN-service fungerer på den måde, at udbyderen har servercentre rundt om i verden. Man vil derfor ofte også støde på betegnelsen "Global CDN". Hjemmesidens indhold caches (lagres) på disse servere og leveres til den besøgende gennem den server, der er nærmest. Fordelen er primært en hurtigere levering af billeder, video, lydfiler, PDF-filer og andre større filer.

Stemningsbillede af verdenskort der viser et globalt netværk. Skal illustrere et CDN nætværk.

Er nettet ikke hurtigt nok?

Principielt jo, og så alligevel ikke. De færreste af os tænker på internettet som det tekniske vidunder det egentlig er. Nettet er blevet en selvfølge, og vi har ikke mange sekunders tålmodighed, når vi er online. Man siger, at hjemmeside load-hastigheder på mere end 2 sekunder allerede begynder at sortere de mest utålmodige besøgende fra.

Samtidig medfører globaliseringen, at virksomheder køber og sælger varer i hele verden som en helt naturlig del af deres dagligdag. Mange markedsfører og sælger udelukkende, eller i høj grad, via deres hjemmeside. Men det er der jo ikke noget nyt i. Det nye vil for de fleste være, at afstandene kan have en meget stor indflydelse på oplevelsen af et hjemmesidebesøg. Mange tror, at hvis man blot har sin hjemmeside eller web shop på nettet er alt vel.

Hvis målgruppen udelukkende befinder sig i Danmark, kan det da også meget vil være tilfældet. Hvis virksomhedens kunder derimod er mere internationale, kan de store afstande altså forøge load hastigheden på hjemmesiden betydeligt, hvis der ikke benyttes en CDN-løsning. Det sker, fordi indholdet på hjemmesiden skal transporteres ud i verden fra dit webhotel her i Danmark, eller hvor du nu har valgt at have din hjemmeside liggende. Det kan betyde store omveje gennem mange servere.

Fordele

Ulemper

Bundlinjen

Problemet for virksomheden er, at en langsom hjemmeside gør, at mange besøgende ikke når at se hvad siden har at byde på. Det giver hjemmesideejeren to primære problemer:

  1. Det primære problem er naturligvis, at besøgende der ikke når helt ind på siden, heller ikke hverken køber noget, eller ser et evt. budskab.
  2. Det næste problem er, at søgemaskinen registrerer besøget, selvom der ikke finder nogen interaktion sted. Den slags besøg registreres som ’bounce-trafik’, hvilket har en negativ indflydelse på SEO. Et langsomt website kan dermed forårsage en ond cirkel der kan resultere i et fald i trafikken til hjemmesiden.

En logisk tanke kunne være at have hjemmesiden liggende i flere lande. Det kan teoretisk set afhjælpe problemet, men det er en upraktisk løsning, da det medfører SEO udfordringer og mere administration.

Der findes heldigvis en meget mere elegant, og ikke mindst billigere løsning; nemlig at bruge en CDN-service.

Hvordan får man en CDN-løsning

Der er flere veje til at få adgang til et CDN.

Fælles for disse muligheder er, at det koster penge. Prisen er lidt skjult, da ydelsens pris uden tvivl er en del af det samlede produkt.

Som det så ofte er tilfældet, findes der også en gratis vej. I dette tilfælde drejer det sig om "Cloudflare", som er en service, der tilbyder forskellige cloud-baserede sikkerhedsløsninger til hjemmesider. Cloudflare tilbyder en gratis kontoform, som blandt andet indeholder en gratis global CDN løsning.

Det lyder jo ret tiltalende, men vejen kan siges at være lidt kringlet, hvis man ikke kender til at arbejde med DNS. Løsningen kræver nemlig at dit domæne, så at sige, skal gå igennem deres Cloudflares´ DNS før det når frem til dit web-hotel. Det er altså ikke noget man selv skal eksperimentere med på en vigtig online hjemmeside, hvis man er i tvivl om hvordan man arbejder med forskellige DNS-protokoller.

OBS! Vær opmærksom på din e-mailopsætning inden du forsøger dig med CDN

Kan det betale sig?

Både ja og nej. Det afhænger helt af formålet med din hjemmeside og ikke mindst af hjemmesidens målgruppe. (Cloudflare kan altid overvejes da det er gratis som beskrevet tidligere).

Ja, det kan eksempelvis pengene værd når:

Nej, det er eksempelvis ikke pengene værd når:

Optimering med måde og efter behov

Under arbejdet med hastighedsoptimering, eller blot i forbindelse med en hjemmesideevaluering, er det vigtigt at huske, at vi, som brugere af søgemaskiner, blot er en vare. Hvis søgemaskinerne ikke havde nogle brugere, kunne de ikke sælge reklamer, og i så fald ville de ikke have et eksistensgrundlag.

Det er en fordel at have den tankegang i baghovedet, når man arbejder med hastighedsoptimering. Optimering af hjemmesider er nemlig ret tidskrævende, og det kan være meget teknisk. Man kan desuden nemt blive revet med, og lade sig friste af at prøve forskellige ting for at skære et par tiendedele sekunder af load-tiden.

Optimeringsarbejdet kræver erfaring og gode arbejdsgange. Særligt hvis man arbejder med et website der er online, kan det selvsagt have store konsekvenser, hvis siden går ned. Almindelige hjemmesider kan optimeres til at fungere hurtigt og godt uden brug af en CDN-løsning.

Får man så blod på tanden kan man enten eksperimentere med CDN på en test side, eller endnu bedre, få professionel hjælp til opsætningen.

Hvad er SEO, og er det noget, du behøver at vide noget om som hjemmeside- eller blogejer?

Svaret er principielt et rungende ja, men det afhænger naturligvis af, hvad du bruger din side til. Hvis du har en lille personlig blog uden ønske om vækst og indtjening, er det fuldstændig ligegyldigt.

Hvis du derimod bruger siden til erhverv, og ønsker flere besøgende og øget omsætning, så er SEO altafgørende.

SEO er en forkortelse af det engelske Search Engine Optimization, som på Dansk oversættes til søgemaskineoptimering.

Hvad er SEO og hvorfor bruge tid på det?

Som du måske ved allerede, tager det lang tid at lave godt indhold til en hjemmeside. Fordelen ved samtidig at gøre sig tanker om SEO er, at det tager næsten lige så lang tid at lave indhold, der aldrig bliver fundet, som det tager at lave indhold, der ligger nummer et i en Google søgning.

Indtil den dag hvor en søgemaskine kan læse og tolke dit indhold selv, er du nød til at gøre det muligt for en søgemaskine at vurdere, hvad formålet er med din side eller dit indlæg.

Det gør man ved at bruge søgeord og søgesætninger, som der rent faktisk er søgninger på. Det tager naturligvis tid at finde frem til disse søgeord, men hvis indsatsen betyder, at der er andre end dig og din familie der finder din side, er den ekstra indsats måske umagen værd.

SEO områder

SEO kan i grove træk opdeles i to overordnede områder:

  1. SEO på din hjemmeside, “On page SEO”. I denne kasse finder man emner som søgeordsanalyse, teknisk SEO (Diverse optimering) og intern linkstruktur.
  2. Ekstern SEO uden for rammerne af din hjemmeside, “Off page SEO”. Her gemmer sig også store emner som f.eks; lokal SEO, etablering af backlinks, etc.

”On-page SEO”

Hvad er SEO på selve hjemmesiden? Det er den del af SEO arbejdet, som du har mest kontrol over, og som er et oplagt sted at begynde arbejdet med SEO.

”On page SEO” er alt, hvad der omhandler selve hjemmesiden. Dette er et nærmest uendeligt emne, da utroligt mange faktorer har indflydelse på, hvordan din side klarer sig i søgningerne. Her går i høj grad ud på, hvordan du skriver dit indhold, og hvordan du gør brug af de søgeord der henvender sig til din målgruppe.

Her er lidt eksempler på vigtige SEO faktorer, som samtidig er rimeligt håndgribelige.

Udvalgt billede til artiklen, "Hvad er SEO og berører det dig?". Rødbrunt design med tre horisontale felter, mørkest i midten.

Ekstern SEO

Hvad er SEO uden for rammerne af din side? Ekstern SEO er faktorer, som kan påvirkes, men som ikke er en direkte del af din hjemmeside eller blog.

Her mener jeg ikke reklame og annoncering i traditionel forstand. SEO drejer sig i høj grad om at opbygge anseelse ved søgemaskinerne, gode søgeresultater, og dermed gratis reklame.

Ekstern SEO går ud på at påvirke omverdenen til at vise søgemaskinerne, at de kender, og synes om din hjemmeside.

Med andre ord drejer det sig om at skabe signaler, der fortæller Google, at din hjemmeside er værd at besøge, og ikke mindst overbevise dem om at den fortjener at figurere langt fremme, og helst øverst, i søgeresultaterne.

Det handler her i høj grad om:

Sociale signaler

Sociale signaler går ud på at skabe:

Dette område kan være ret tidskrævende, og kræver en konstant indlevelse og tilstedeværelse for at være rigtig effektivt.

Det er til gengæld i bund og grund forholdsvis ukompliceret, og går i al sin enkelthed ud på at kommunikere direkte med mennesker og skabe tillid og interesse omkring dit online projekt.

Backlinks

SEO backlink infographic. Person silhuetter under forskellige grafiske elementer der illustrerer indhold/backlink cirklen.Sammen med godt indhold er gode backlinks et af de stærkeste SEO værktøjer. Desværre er det samtidig et kompliceret og kontroversielt SEO redskab. Det er et område hvor man let kan komme i uføre, hvis man lader sig friste til at skabe links af lav kvalitet. Som vi alle ved er plads 1 på Google et godt sted at være og det forstår mange SEO virksomheder at udnytte på godt og ondt. Det forventes at der skabes resultater og det frister ofte til benyttelse af mere lyssky SEO metoder.

Arbejdet med backlinks er meget tidskrævende, hvis man vælger målrettet at opbygge mange links til en hjemmeside. Problemet er, at den måde Google tolker et link, ændrer sig konstant, og det der var et godt link i går, kan skade dig i morgen.

Det kan godt lade sig gøre at fjerne links igen, men det er langt fra sikkert, at det lykkes, og hvis man synes det tog lang tid at skabe linket, kan man godt sætte sig godt til rette, når man skal til at fjerne links. Det er et enormt tidkrævende og frustrerende arbejde.

White hat, black hat

Et almindeligt begreb der passer godt ind her er “White hat og Black hat” SEO. En direkte oversættelse giver ikke meget mening, men “White hat” kan i denne sammenhæng kaldes gode og værdifulde links, hvorimod “Black hat” er lyssky og skumle links, der kun har til formål at snyde systemerne til bedre søgeresultater.

Guld eller skrot

Hvad er SEO Guld og hvad er SEO skrot? Som sagt ændrer dette område sig hele tiden, men i det følgende får du lidt eksempler på links fra begge lejre. Den grundlæggende forskel er at gode links som dem jeg nævner her aldrig udvikler sig til dårlige links. De dårlige links kan hjælpe på den korte bane, men man kan blive straffet hårdt hvis man benytter sig af dårlige links.

Eksempler på gode links

Eksempler på dårlige links

Backlink sammendrag

Det betaler sig altså at være yderst varsom med, hvordan man opbygger links til sin hjemmeside.

Hvis du har valgt at købe SEO arbejde ude i byen, så gør dig selv den tjeneste, at lave lidt research før du vælger en samarbejdspartner. Forsøg at sikre dig at virksomheden har en god SEO etik, så de ikke risikerer at ødelægge din side med en masse dårlige links.

Hvis du ikke har viden, tid, budget, og lyst til denne form for SEO, så lad det ske naturligt. Over tid vil der opstå links til din side, hvis du laver godt og interessant indhold. Der vil altid være spam sites, der linker til din side uden din accept, men du undgår i det mindste selv at gøre skade på din side.

Det semantiske web og godt indhold

Tricks og fiduser vil langsomt blive langt mindre fordelagtige, og fordelen vil forhåbentlig blive fuldstændig elimineret i løbet af de næste få år.

Søgemaskinernes våde drøm er begrebet, “Det semantiske web”. Det går ud på, at søgemaskinen bliver i stand til, helt selvstændigt, at vurdere kvaliteten af dit indhold og tolke betydningen. Man kan diskutere om det er skræmmende eller ej, men som hjemmeside ejer med gode intentioner, er det en herlig tanke. Hvis indholdet kan tale for sig selv, vil hr. og fru Jensen kunne være med i konkurrencen om de gode søgeresultater.

Som det er nu, kan de store sites skrive nogle få ord om et givent emne og dermed ranke helt i toppen med deres indhold. Den situation er unfair og fører til tidsspilde for både den besøgende, og for dem der skaber godt indhold uden af blive fundet.

Indtil den dag kommer, er vi alle imidlertid henvist til de metoder, der nu en gang er tilgængelige for at fortælle Google og den besøgende, hvad dine sider handler om, og hvorfor de fortjener at blive besøgt.

 

Top
error: Content is protected !!