+45 25331903
mg@melfarwebdesign.dk

CDN står for 'Content Delivery Network', hvilket på dansk kunne være noget i retning af 'Netværk til levering af indhold'.

Formålet med en CDN-løsning er, at hjemmesiden skal være så hurtig som muligt, uanset hvor den besøgende befinder sig i verden. Den geografiske afstand har en overraskende stor betydning for hastigheden af en hjemmeside.

De fleste der har bare den mindste forståelse for SEO vil vide, at Google og andre søgemaskiner godt kan lide hurtige hjemmesider. Derfor er hastighedsoptimering en vigtig del af arbejdet med hjemmesider, og hører ind under begrebet; teknisk SEO. Og mange støder da også på CDN-begrebet under arbejdet med hjemmesideoptimering. De gængse testværktøjer vil ofte foreslå, at man bruger en CDN-forbindelse.

Sådan fungerer et CDN

En CDN-service fungerer på den måde, at udbyderen har servercentre rundt om i verden. Man vil derfor ofte også støde på betegnelsen "Global CDN". Hjemmesidens indhold caches (lagres) på disse servere og leveres til den besøgende gennem den server, der er nærmest. Fordelen er primært en hurtigere levering af billeder, video, lydfiler, PDF-filer og andre større filer.

Stemningsbillede af verdenskort der viser et globalt netværk. Skal illustrere et CDN nætværk.

Er nettet ikke hurtigt nok?

Principielt jo, og så alligevel ikke. De færreste af os tænker på internettet som det tekniske vidunder det egentlig er. Nettet er blevet en selvfølge, og vi har ikke mange sekunders tålmodighed, når vi er online. Man siger, at hjemmeside load-hastigheder på mere end 2 sekunder allerede begynder at sortere de mest utålmodige besøgende fra.

Samtidig medfører globaliseringen, at virksomheder køber og sælger varer i hele verden som en helt naturlig del af deres dagligdag. Mange markedsfører og sælger udelukkende, eller i høj grad, via deres hjemmeside. Men det er der jo ikke noget nyt i. Det nye vil for de fleste være, at afstandene kan have en meget stor indflydelse på oplevelsen af et hjemmesidebesøg. Mange tror, at hvis man blot har sin hjemmeside eller web shop på nettet er alt vel.

Hvis målgruppen udelukkende befinder sig i Danmark, kan det da også meget vil være tilfældet. Hvis virksomhedens kunder derimod er mere internationale, kan de store afstande altså forøge load hastigheden på hjemmesiden betydeligt, hvis der ikke benyttes en CDN-løsning. Det sker, fordi indholdet på hjemmesiden skal transporteres ud i verden fra dit webhotel her i Danmark, eller hvor du nu har valgt at have din hjemmeside liggende. Det kan betyde store omveje gennem mange servere.

Fordele

Ulemper

Bundlinjen

Problemet for virksomheden er, at en langsom hjemmeside gør, at mange besøgende ikke når at se hvad siden har at byde på. Det giver hjemmesideejeren to primære problemer:

  1. Det primære problem er naturligvis, at besøgende der ikke når helt ind på siden, heller ikke hverken køber noget, eller ser et evt. budskab.
  2. Det næste problem er, at søgemaskinen registrerer besøget, selvom der ikke finder nogen interaktion sted. Den slags besøg registreres som ’bounce-trafik’, hvilket har en negativ indflydelse på SEO. Et langsomt website kan dermed forårsage en ond cirkel der kan resultere i et fald i trafikken til hjemmesiden.

En logisk tanke kunne være at have hjemmesiden liggende i flere lande. Det kan teoretisk set afhjælpe problemet, men det er en upraktisk løsning, da det medfører SEO udfordringer og mere administration.

Der findes heldigvis en meget mere elegant, og ikke mindst billigere løsning; nemlig at bruge en CDN-service.

Hvordan får man en CDN-løsning

Der er flere veje til at få adgang til et CDN.

Fælles for disse muligheder er, at det koster penge. Prisen er lidt skjult, da ydelsens pris uden tvivl er en del af det samlede produkt.

Som det så ofte er tilfældet, findes der også en gratis vej. I dette tilfælde drejer det sig om "Cloudflare", som er en service, der tilbyder forskellige cloud-baserede sikkerhedsløsninger til hjemmesider. Cloudflare tilbyder en gratis kontoform, som blandt andet indeholder en gratis global CDN løsning.

Det lyder jo ret tiltalende, men vejen kan siges at være lidt kringlet, hvis man ikke kender til at arbejde med DNS. Løsningen kræver nemlig at dit domæne, så at sige, skal gå igennem deres Cloudflares´ DNS før det når frem til dit web-hotel. Det er altså ikke noget man selv skal eksperimentere med på en vigtig online hjemmeside, hvis man er i tvivl om hvordan man arbejder med forskellige DNS-protokoller.

OBS! Vær opmærksom på din e-mailopsætning inden du forsøger dig med CDN

Kan det betale sig?

Både ja og nej. Det afhænger helt af formålet med din hjemmeside og ikke mindst af hjemmesidens målgruppe. (Cloudflare kan altid overvejes da det er gratis som beskrevet tidligere).

Ja, det kan eksempelvis pengene værd når:

Nej, det er eksempelvis ikke pengene værd når:

Optimering med måde og efter behov

Under arbejdet med hastighedsoptimering, eller blot i forbindelse med en hjemmesideevaluering, er det vigtigt at huske, at vi, som brugere af søgemaskiner, blot er en vare. Hvis søgemaskinerne ikke havde nogle brugere, kunne de ikke sælge reklamer, og i så fald ville de ikke have et eksistensgrundlag.

Det er en fordel at have den tankegang i baghovedet, når man arbejder med hastighedsoptimering. Optimering af hjemmesider er nemlig ret tidskrævende, og det kan være meget teknisk. Man kan desuden nemt blive revet med, og lade sig friste af at prøve forskellige ting for at skære et par tiendedele sekunder af load-tiden.

Optimeringsarbejdet kræver erfaring og gode arbejdsgange. Særligt hvis man arbejder med et website der er online, kan det selvsagt have store konsekvenser, hvis siden går ned. Almindelige hjemmesider kan optimeres til at fungere hurtigt og godt uden brug af en CDN-løsning.

Får man så blod på tanden kan man enten eksperimentere med CDN på en test side, eller endnu bedre, få professionel hjælp til opsætningen.

Et WordPress staging environment, eller testmiljø, fungerer på den måde, at man principielt har 2 hjemmesider, som kører parallelt. Den ene side er den, som offentligheden har adgang til, mens den anden (staging siden) kører ved siden af og som kun du har adgang til. Du kan så når som helst kopiere den aktive hjemmeside over på sidesporet, hvor du så i ro og mag kan lave ændringer, uden andre kan kigge med.

Staging infographic. Sådan fungerer WordPress staging.

  Testmiljøet er på den måde utroligt praktisk i forbindelse med:

Professionelt værktøj

Staging-systemet er et næsten uundværligt værktøj i driften af en professionel hjemmeside. Det er det, fordi det er problematisk og lidt uprofessionelt at lave ændringer på en aktiv hjemmeside. Der kan let gå ting galt, når man opdaterer siden, eller tilføjer nye udvidelser.

Muligheden er desværre ikke så almindeligt herhjemme, da det er en feature, der ikke er med i de billige løsninger, som vi Danskere jo godt kan lide. Hvis man vil lidt mere med sin hjemmeside, kan man derfor med fordel se nærmere på udenlandske webhoteller.

Dette medfører imidlertid, at man skal kunne begå sig i et engelsk kontrolpanel og det kan have en lille SEO-omkostning at have hjemmesiden placeret i udlandet.

I udlandet kan man til gengæld finde hosting med lækre features, som stadig er til at betale. Ting som managed (premium) WordPress hosting er jeg ganske enkelt ikke stødt på i Danmark.

Hvornår er hjemmeside staging mindre aktuelt?

Et par eksempler hvor den ekstra pris er mindre berettiget, kunne være:

Hvor finder man et web-hotel med staging?

Jeg har erfaring med to kendte og populære webhoteller i forskellige prisklasser, som tilbyder staging.

WP-Engine ligger i den dyrere ende og er vaskeægte managed WordPress hosting. De har uden sammenligning den bedste support, jeg har oplevet online, og staging og backup bliver ikke mere brugervenligt.

Staging push/pull knapper fra WP-Engine

Alternativer

Der findes også gratis alternativer, som i nogle tilfælde kræver, at man har godt styr på hjemmesideteknikken. Dette er løsninger jeg selv bruger til kunder, der har valgt et billigt web-hotel.

I kommende og mere omfattende artikler vil jeg gå dybere ned i emnet og se på de forskellige tilbud og alternativer, så du bedre kan vælge en løsning, der passer til dig eller din virksomhed.

Hvad er SSL kryptering, og er det noget, du behøver på din hjemmeside?

Ja, i høj grad.

SSL er med til at sikre, at kommunikationen mellem en bruger og en hjemmeside foregår så sikkert som muligt når der udveksles data som f.eks. e-mails og betalingsoplysninger.

Den udbredte indførelse af krypteret internettrafik er sket lynhurtigt gennem de sidste 3-4 år, og det har kostet verdens internetbrugere svimlende summer at implementere SSL for såvel virksomheder som private.

Det startede med at være en option, som man kunne vælge til og fra, afhængig af hvilken type hjemmeside det drejede sig om. Det var længe mere en anbefaling end noget andet. Teknikken bliver nu imidlertid trukket ned over hovedet på os alle.

Selv de mindste hjemmesider og blogs hvor der ikke udveksles data på nogen måde, skal have SSL/HTTPS på siden hvis man ønsker at undgå irriterende og skræmmende advarsler om manglende hjemmesidesikkerhed.

Hvordan virker SSL?

SSL står for ”Secure Sockets Layer”, og er en teknologi/sikkerhedsprotokol, der bruges til at etablere en sikker, krypteret forbindelse mellem en server og en browser. Dertil kræves et SSL certifikat som ofte omtales som SSL, HTTPS eller kryptering. Begreberne bruges lidt i flæng, men betyder det samme.

I modsætning til den kryptering vi ofte støder på, når vi arbejder med computer filer, er der her ikke tale om en egentlig kryptering af selve hjemmesiden.

SSL krypteringen er derfor heller ikke noget, der beskytter hjemmesidens besøgende mod at få virus og andet godt, når hjemmesiden besøges. Her overtager sikkerheden på hjemmesidens server og brugerens lokale antivirus, firewall, etc.

Formålet med SSL er, at uvedkommende ikke skal kunne opsnappe personfølsomme data såsom:

Man kan se, om en side er sikret med SSL ved, at HTTP delen af URLén/webadressen er erstattet med HTTPS. Udover det ekstra ”S” får man tilføjet en lille hængelås foran web-adressen. Hængelåsens design kan variere fra browser til browser, men vil oftest være grøn eller sort.

I takt med at søgemaskinerne lægger mere vægt på, om en side har SSL eller ej, er det også blevet almindeligt, at browseren kommer med en advarsel, hvis siden ikke er sikker. Det er kommet så vidt, at man nogle gange ganske enkelt ikke kan komme ind på en side, der ikke er krypteret.

Også dette varierer. Oftest bliver man "kun" bedt om at acceptere risikoen med et flueben. Men hvis man ikke er så internet vandt, kan det såmænd være skræmmende nok.

Disse advarsler vil altså med sikkerhed afholde mange fra at fortsætte ind på hjemmesiden. Derfor er der efterhånden ingen vej uden om. Især ikke hvis man er erhvervsdrivende og ønsker at skabe opmærksomhed og omsætning via hjemmesiden.

Det er værd at bemærke, at et SSL certifikat ikke automatisk beskytter alle dele af en hjemmeside. Hver enkelt side eller indlæg på dit site er i princippet en selvstændig hjemmeside. Der kan derfor sagtens være enkelte sider der ikke er sikre, selvom andre er det.

Det er altså ikke nok, at forsiden er sikker og det er hjemmesideejerens opgave at sikre sig, at hver enkelt side eller indlæg er beskyttet.

Hvordan får man så SSL på sin hjemmeside?

Man kommer i gang med SSL ved, at bestille et betalt eller gratis SSL certifikat ved sit web-hotel. Certifikatet kan også købes direkte ved en certifikatudbyder, men i de fleste tilfælde vil man bestille og aktivere certifikatet fra web-hotellets kontrolpanel.

Der kan være fordele ved at købe et SSL certifikat, ligesom der kan være situationer, hvor et gratis certifikat ikke er godt nok. Men for langt de fleste er en gratis HTTPS løsning tilstrækkeligt.

De fleste webhoteller tilbyder den helt gratis løsning fra "Let´s Encrypt". Da certifikatet er gratis, skal man nogle gange finde funktionen udenfor webshop området, hvor man køber de betalte certifikater.

Jeg viser herunder hvor man finder det ved Simply (tidl. UnoEuro), som jeg bruger til de fleste af mine egne (Heriblandt denne side) og mine kunders hjemmesider. Her findes "Let's Encrypt" muligheden i "Website" området under HTTPS beskyttelse.

Tips til SSL-ombygningen:

Vigtigt!

Det første du skal gøre, når certifikatet er bestilt, er at lave to vigtige ændringer i WordPress kontrolpanelet. Under indstillinger > generelt skal felterne, som vist herunder, ændres til at indeholde HTTPS i web-adressen. Når det er ændret, skal du opdatere siden.

Denne opdatering vil gøre, at du bliver smidt ud af WordPress. Det sker fordi, at din side nu har en ny adresse, og systemet kræver derfor, at du logger ind igen. Vær opmærksom på, at der godt kan gå nogle minutter, før tingene hænger sammen igen.

http > https

Med mindre der er tale om en helt ny hjemmeside, er det nu meget vigtigt, at du sikrer dig at der ikke opstår to identiske hjemmesider. Det vil der gøre hvis man stadig kan tilgå hjemmesiden via HTTP.

Det burde ikke være et problem, men det skal kontrolleres for en sikkerheds skyld.

Det er heldigvis let at kontrollere. Hvis du indtaster din fulde webadresse med HTTP bør du automatisk blive dirigeret videre til samme web-adresse, med HTTPS  i starten.

Hvis du derimod kan komme ind på din side med HTTP i adressen, så mangler der en re-direct, og indtil det udbedres vil Google se og registrere to sider: Det betyder dobbelt indhold, hvilket er noget rigtig skidt.

Opdatér Google Search Console og Google Analytics

Ligeledes er det væsentligt at opdatere den primære webadresse i ovennævnte værktøjer, så Google ved, hvordan de skal håndtere dit domæne.

Når det ikke virker

Når man vælger at få SSL på siden, kan det godt give lidt grå hår, hvis man ikke har den nødvendige viden. Men i det følgende får du lidt tips og inspiration til hvordan det kan gøres lettest muligt.

Mine tips i denne artikel er ret overordnede, og jeg vil følge op på denne artikel med en mere detaljeret video-tutorial på et senere tidspunkt.

Hvis du vælger selv at tage kampen på med SSL, bør du tage en eller flere backups af siden, inden du går i gang. Hvis siden er online, er det også en god ide at gennemføre overgangen til SSL udenfor den generelle "besøgstid".

"Ikke sikker"

Når der er sider som ikke får hængelåsen eller har en "ikke sikker" advarsel, skal man i gang med lidt detektivarbejde. Her begynder det for alvor at blive lidt nørdet, og afhængig af dine evner på området, kan det muligvis være en god ide at få lidt hjælp til SSL integrationen.

Selvom det ikke er så svært, er det stadig et større indgreb. Hvis det ikke går helt som planlagt, risikerer man at lægge siden ned, eller helt at miste adgangen til WordPress kontrolpanelet. Man skal så i gang med at fejlfinde inde i de mørkere kroge WordPress.

Tjek derfor din statistik før du går i gang og find et tidspunkt med få besøgende til at gøre arbejdet.

TIP:

Hvis du er lidt usikker samtidig med at din side helst ikke må være offline for længe kan du evt. øve dig først. Et par muligheder er at:

Hvad er problemet?

Problemet kan skyldes mange ting, men et godt sted at starte efterforskningen er, at bruge en gratis online service eller udviklingsværktøjerne i din browser.

Det mindst nørdede af de to forslag er, at besøge siden "WhyNoPadlock.com". Her kan du indsætte den URL der driller og få en oversigt over mulige årsager til den manglende hængelås. Her vil du også kunne se, at der kan være problemer, som dog ikke er alvorlige nok til at koste hængelåsen.

Blandet indhold (Mixed Content)

I langt de fleste tilfælde er problemet, det man kalder blandet indhold, eller mixed content som det vil hedde på Engelsk i de forskellige værktøjer. Det betyder, at der findes "ikke HTTPS" elementer på siden. Meget ofte er fejlen, at billeder leveres uden brug af HTTPS.

Billeder:

Hvis der kun er problemer med enkelte sider, kan man dermed udelukke billeder, der gentager sig på alle sider. Det kunne være gennemgående elementer som:

Der findes flere gode og gratis værktøjer, der kan hjælpe dig med, at finde de billeder der giver problemer. Bedst er nok udviklingsdelen af Google´s Chrome browser eller Firefox.

Hvis du højreklikker et sted på skærmen og vælger "inspicér element", åbnes en samling formidable hjemmesideværktøjer. Øverst i billedet finder du en fane der hedder konsol/eller console. Hvis du åbner den, får du en liste over de billeder, der måtte skabe problemer.

En anden løsning er at bruge en browserudvidelse, som jeg vil vende tilbage til i en anden artikel. Ulempen er, at den skal findes og installeres, hvorimod din browsers værktøjer dels er bedre og samtidig en del af programmet. Men hvis du har godt styr på at finde udvidelser til din browser, er det en udmærket metode.

Løsningen

Når du har fundet et HTTP element, kan du, afhængig af hvordan din side er bygget, manuelt erstatte HTTP med HTTPS i linket. Alternativt kan du slette billedet, opdatere siden og indsætte det samme billede igen.

Andre gængse fejlkilder

Synderen kan også være ting som:

Et ekstra tip til dig der har godt styr på hjemmesiden:

Interne links på en hjemmeside kan opbygges på to måder:

Begge typer kan bruges og fungerer på samme måde. Mht. SSL implementering, er det dog lettere at arbejde med relative links, da HTTPS delen indsættes automatisk når browseren læser HTML koden.

Hvad koster det?

Som antydet i starten findes der flere slags SSL certificater. De fås i forskellige krypteringskvaliteter og prisniveauer, men til den mere almindelige hjemmeside, er et gratis certifikat tilstrækkeligt.

Hvad der til gengæld kan koste tid og penge, er arbejdet med at etablere certifikatet. Her mener jeg primært etablerede websites med mange sider eller indlæg. Ved en helt ny side koster det måske sammenlagt 1-2 timers arbejde, men det kan være ret tidkrævende at få SSL integreret på ældre sites med mange sider og indlæg.

Ikke mindst, kan SSL udvidelsen medføre en midlertidig ranking-tilbagegang og dermed evt. økonomisk tab. Årsagen er, at alle sider faktisk får en helt ny URL ved at HTTP erstattes af HTTPS. Dog ved Google jo godt, hvad der foregår, og hvis man får lavet korrekte viderestillinger, og opdaterer Google Webmaster Tools (Search Console), burde det hele gå rimeligt smertefrit. Jeg vil dog anbefale, at man forbereder sig godt, før man kaster sig ud i det.

SSL og SEO

Google holder, som altid, kortene tæt ind til kroppen for, at skjule hvordan de vurderer en sides placering i søgeresultaterne for dermed at modarbejde SEO spekulation.

Det har dog længe været kendt, at SSL er en ranking-faktor på søgemaskinerne. Den reelle betydning er svær at blive klog på, nu hvor det er blevet så udbredt, at det nærmest er en selvfølge.

Min personlige teori er, at hvor det tidligere var et SEO plus, skal gevinsten i dag nok nærmere ses på den måde, at man i det mindste ikke bliver straffet for ikke at have SSL på sin side.

I nogen tid var det altså muligt at tiltuske sig en lille fordel over for konkurrenten. Det kan man imidlertid stadig. Nu er SEO fordelen bare blevet meget større, hvis konkurrenten hænger i bremsen med at få indført SSL.

Søgemaskinens ord er ikke lov, men næsten. Bare mistanken om at man lander på side 5 i stedet for side 1, burde være motivation nok til bare at få det med SSL overstået i en fart, også selvom det i mange tilfælde, ikke har nogen reel sikkerhedsmæssig betydning.

Fremtiden

Der er nok ingen tvivl om, at alle som ønsker, at deres side bliver fundet af Google, ender med at have SSL på siden. Om ikke andet, så for at undgå at de besøgende skræmmes væk af sikkerhedsadvarsler.

Meget tyder altså på, at vi alle får det trukket ned og hovedet inden længe, uanset om vi vil det eller ej. Du har måske lagt mærke til, at advarslerne om manglende sikkerhed er blevet mere iøjefaldende og 'truende'.

Som hjemmesideejer kan man naturligvis ikke acceptere dette, og særligt ikke hvis hjemmesiden er fundamentet for omsætningen i din virksomhed.

Heldigvis er det ikke så svært, som det kan lyde.

Hvis du har læst med hertil uden at falde i søvn, ved du nu lidt mere om hvad SSL er. Du er dermed bedre rustet til at tage stilling til, hvordan du skal gribe sikkerheden an på din egen hjemmeside.

Få hjælp

Hvis du ikke har mod på at lave ændringerne selv, er det ikke den store investering at få hjælp til det. Jeg står naturligvis gerne til rådighed med såvel SSL som andre web design opgaver.

Et webhotel er en virksomhed der sælger serverplads til din hjemmeside, og ikke mindst den knowhow der skal til for at gøre din hjemmeside eller blog tilgængelig på internettet. Et webhotel kaldes ofte for hosting eller web hosting. Hvis du vælger at have en selvejet hjemmeside, hvor du selv kontrollerer og bestemmer, så skal du bruge et webhotel. Hvis du vælger en af de andre mere fastlåste hjemmeside/blog løsninger,  håndteres hosting af udbyderen. Eksempler på sådanne løsninger kunne være Wix eller Squarespace.

Læs evt. min artikel om hvorfor jeg anbefaler, at du selv kontrollerer din hjemmeside eller blog.

Lav din egen hjemmeside, og bestem det hele selv

Teknikken bag et webhotel

Det er naturligvis uendeligt mere komplekst end at stille en harddisk eller cloud plads til rådighed. Primært sælger webhotellet den knowhow der skal til for at drive en hjemmeside effektivt og ikke mindst sikkert.

Man behøver blot at læse oversigten over et webhotels specifikationer for at få en fornemmelse af, hvor omfattende det er at være vært for en hjemmeside eller blog.

Hosting typer

Der findes en del forskellige kategorier af webhoteller, men herunder kan du se en oversigt over de mest almindelige typer.

Shared hosting

Shared hosting er den billigste form for hjemmeside-hosting. Her deler en server med mange andre hjemmesider, nogle gange uhyggeligt mange. Kvaliteten i denne kategori varierer voldsomt og hjemmesidehastigheden ligeså.

Hvis man for eksempel deler server med en hjemmeside, der pludselig får meget trafik, kan hastigheden på din side falde dramatisk uden, at du opdager det.

Managed hosting

Maneged hosting er en webhotel type, der primært findes i udlandet. Der er her typisk tale om webhoteller, der er specialister i WordPress hosting.

Webhotel prisen er noget højere, men man får også typisk en hurtigere hjemmeside med mere luksuriøse faciliteter. Det kunne være ting som:

Ofte er der her imidlertid stadig tale om shared hosting, men i noget mere komfortable og sikre omgivelser.

Dedikeret hosting

Med dedikeret hosting er man oppe i den dyre ende, hvor man ofte finder de store virksomheder eller sider med rigtig meget trafik.

Som navnet siger, har man her sin helt egen server. Det betyder ikke nødvendigvis, at man har sin egen fysiske harddisk, men kan også være både virtuelle servere eller cloud baserede løsninger.

I dette segment finder man også begreber som VPS (Virtual Private Server), som er i stor vækst.

Cloud hosting

Cloud hosting er en nyere type webhotel, og er også et voksende område. Dette er en fleksibel løsning, hvor man typisk betaler efter forbrug af plads og trafik.

Det er derfor en løsning, som kræver lidt mere opmærksomhed end løsninger, hvor man betaler et fast beløb.

Stemningsbillede af en række serverskabe der svæver i hvide skyer med blå himmel i baggrunden. Skal symbolisere cloud hosting.

Skal man have sit webhotel i Danmark?

Svaret er ja og nej.

Man kan principielt have sin hjemmeside eller blog liggende på et hvilket som helst webhotel uanset hvor i verden. Desværre er det ikke helt så simpelt. En af ulemperne ved at have et landebestemt TLD som vores lille DK domæne er, at de fleste webhoteller i andre lande, ikke kan hoste et DK domæne. Dette problem kan dog omgås men kræver at man kender til at lave DNS ændringer. DK domæner hostes ved DK Hostmaster og her har man mulighed for at redelegere (skifte navneserver) og dermed "pege" domænet på den udenlandske server. Her kommer der dog lidt tekniske begrænsninger ind i billedet da DK Hostmaster kun understøtter NS (Name Server) protokollen. Afhængig af det udenlandske webhotel kan det være nødvendigt at lade DNS gå igennem, f.eks. Cloudflare for at få adgang til flere DNS protokoltyper. Det er netop denne løsning jeg gør brug af til Melfar Web Design. Billede om DNS til udenlandsk webhotel.

Inden man vælger webhotel udbyder er det fordelagtigt at tage hensyn til hvor ens målgruppe befinder sig. Er dine kunder i Danmark har det visse SEO fordele at serveren er på dansk grund. Ligeledes er det jo rart at kunne kommunikere med webhotellet på Dansk.

Hvis man taler Engelsk, og er villig til at give afkald på den SEO fordel der måtte være ved at have siden hosted i Danmark, får man til gengæld et væld af nye muligheder. Udbudet af webhotel-løsninger er uendeligt meget større hvis man har frit valg på alle hylder.

Populært og billigt webhotel i Danmark

Simply (tidl. UnoEuro) – Godt og billigt webhotel, med fuld kontrol over alle funktioner fra et overskueligt kontrolpanel. Jeg har flere sites hostet ved Simply, og jeg er indtil videre meget tilfreds.

Et populært managed webhotel til WordPress i udlandet

WP-Engine – Premium Managed WordPress hosting af høj kvalitet. Det er lidt pebret, men de tilbyder til gengæld hurtig og sikker hjemmesideplads, og de har den mest optimale backup service, man kan forestille sig.

Desuden tilbyder de en genial ”Staging” feature.  Denne funktion gør det muligt, med eet klik, at kopiere sin side over i et gemt område, hvor man kan lave store og små ændringer. Når man er færdig, kan man igen, med eet enkelt klik, flytte den ændrede side tilbage som den aktive side. Melfar Web Design er hostet ved WP Engine, og jeg kan anbefale det uden tøven.

Webhotel pris

Prisen på webhoteller er en lidt pudsig ting. Af en eller anden grund er det et område, som mange er tilbageholdende med at bruge penge på og det til trods for, at det rigtige webhotel kan forbedre SEO. Ligesom med så mange andre produkter og serviceydelser, så hænger pris og kvalitet sammen. Det er i dén grad også tilfældet på webhotel området. Søgemaskinerne elsker hurtige og sikre hjemmesider, så mht. SEO kan det være en lavthængende frugt at ofre lidt ekstra på hjemmeside-hosting.

Hvis man sammenligner med mange virksomheders andre udgifter som personale, husleje, firmabiler osv. er selv et dyrt webhotel en dråbe i havet, når man tænker på, hvor vigtig en hjemmeside er for mange virksomheder.

Man skal naturligvis vurdere, hvad der er godt nok til det enkelte formål. En personlig blog kan naturligvis sagtens nøjes med den billigste hosting, hvorimod man med fordel kan investere lidt til erhvevshjemmesiden.

Whois er en form for register, der indeholder en masse information omkring ejerforholdet for et domæne. Det kan nærmest kaldes for internettets telefonbog.

Whois er en søgeprotokol, og er en sammentrækning af "Who is", eller "hvem er" direkte oversat til Dansk. Den tekniske forklaring er lang, kedelig, og fuldstændig ligegyldig for langt de fleste af os.

For den almindelige Dansker eller hjemmesideejer er der primært to interessante aspekter.

Anonymitet

For den almindelige hjemmesideejer er den vigtigste information nok, at man har mulighed for at gemme ejerskabet af et domæne, hvis man ønsker at være anonym.

Det fungerer ved, at domænet vil fremgå som værende ejet, af det webhotel der hoster domænet.

Køb og salg

For andre kan dette register være brugbart, hvis drømmedomænet er besat, og man er så opsat på at få fat i det, at man er villig til at købe det af den nuværende ejer.

Hvis vedkommende har valgt åben registrering, har man mulighed for at spørge, om domænet er til salg.

Hvordan søger man oplysninger?

I modsætning af hvad man skulle tro, findes der et hav af sider der tilbyder WHOIS-søgninger. Oplysninger om hjemmesider er offentlige, og alle disse sider bliver for det meste brugt til at skabe passiv indtægt vha. reklamer eller provisions-links.

Et godt eksempel på en sådan side er: whois.domaintools.com

Hvordan bliver man anonym?

Ved mange webhoteller i udlandet kræver det typisk blot at sætte et flueben ved servicen i sit administrationspanel. Imidlertid er det ikke alle webhoteller, der tilbyder denne service, og det varierer, om det er en gratis eller betalt service.

Herhjemme er det muligt, men desværre ikke helt så let. Det kræver at man søger navne- og adressebeskyttelse ved folkeregistret, hvilket virker helt vanvittigt for at sige det lige ud.

Til gengæld skulle det så ifølge DK-Hostmaster gå helt automatisk at blive anonym i WHOIS.

Se vejledning på DK-Hostmaster

Hvad er Whois set med SEO øjne

Det er generelt stort set umuligt at få præcise oplysninger om, hvad der falder i god jord ved Google, og dette er et af de SEO områder, hvor man finder svar i øst og vest.

Der er jo ingen andre end Google, der ved det, men der hersker bred enighed om, at det i hvert fald ikke skader at spille med åbne kort, og stå ved ejerskabet af sin hjemmeside. Man støder ofte på argumentet, at åben registrering udstråler at domænet bliver behandlet seriøst af ejeren.

OBS!

Vær opmærksom på at det kan tage noget tid at ændre status efter, at systemet har registreret dit oprindelige valg.

Et domæne er et ord, eller en kombination af ord, efterfulgt at et efternavn, som for eksempel .dk. Dette efternavn kaldes for et Top Level Domain (TLD). Ordene domæne og domænenavn bruges i flæng, og betyder principielt det samme.

I Danmark bruges .dk oftest som TLD, men i takt med at det er blevet sværere at få et ønsket DK domæne, er andre efternavne blevet mere udbredte. F.eks. ser man jævnligt .nu efternavne på Danske hjemmesider og blogs.

Hvor køber man et domæne

Man kan købe domænenavne ved de fleste webhoteller. De store internationale domæner kan man købe i hele verden, hvorimod et DK domæne, så vidt jeg ved, kun kan købes ved en registrant i Danmark.

Jeg har gennem længere tid købt domæner ved mit foretrukne Danske webhotel, Simply (tidl. UnoEuro). Det er ganske ligetil, og de har en udmærket domænetest, hvor du kan se, om dit drømmedomæne er ledigt.

Domæne uden webhotel

Man kan sagtens eje et domæne uden nødvendigvis, at skulle bruge penge på webhotel også. Det er jo en god ting at vide, hvis man ikke har brug for en hjemmeside med det samme. Det kunne være situationer, hvor du blot vil sikre dig et domæne, eller hvor du vil pege et enslydende domæne på dit primære domæne.

Inden jeg for alvor begyndte at arbejde med hjemmesider, faldt jeg i fælden adskillige gange. Jeg brugte således en del penge på webhoteller til domæner, jeg egentlig bare ville eje til senere brug.

Mange webhoteller tilbyder nemlig ikke hosting af domæner uden, at man køber webhotel også. De er enormt dygtige til, at få det til at virke naturligt, at man da skal have et webhotel sammen med domænet. Det betaler sig altså lige se sig for, hvis man først skal bruge domænet senere.

Ved Simply (tidl. UnoEuro) koster det ca. 300,- for registrering, DNS service, og det første års hosting af domænet.

DK-Hostmaster

I modsætning til hvad man skulle tro, er det faktisk ikke webhotellet, der administrerer dit domæne. Webhotellet formidler salget, og hoster domænet så det kan kobles sammen med deres webserver, hvor din hjemmeside eller blog installeres. Den egentlige administration af domænet håndteres af DK-Hostmaster

Du kan til hver en tid pege dit domæne på en anden server, hvis du ønsker at have din hjemmeside liggende ved et andet webhotel.

Hvem ejer domænet

DU ejer domænet, så længe du betaler for at forny det.

Vær dog lige opmærksom på, at køb af et domæne ikke giver dig ret til navnet i større sammenhæng. Registrering af et domæne er udelukkende en teknisk mulighed for at have en hjemmeside eller blog koblet til domænenavnet.

Hvis du ønsker at eje retten navnet, er det en helt anden, og uendeligt meget mere kompliceret sag. I denne sammenhæng ændres begrebet (domænenavnet) til at være et varemærke, som kan registeres ved Patent og Varemærkestyrelsen for små 2400 kr.

Køb domænet så snart du får en god ide

Husk at det kun koster 50 kroner om året at holde på et domæne. I det store billede er det jo småpenge for de fleste, så skynd dig at købe domænet til din gode ide hvis det er ledigt. Det bliver måske aldrig ledigt igen!

Top
error: Content is protected !!