Melfar Web Design blog post

Lav en blog i WordPress. Til erhverv, foreninger og hobby.
Featured billede til artiklen. "Lav en blog i WordPress. Til erhverv, foreninger og hobby". Grå-blåt design med tre horisontale felter, mørkest i midten.

Lav en blog i WordPress. Til erhverv, foreninger og hobby.

Lav en blog til dig selv eller din virksomhed og åben døren til en spændende og interessant verden, der rummer masser af muligheder for at udvikle nye kompetencer eller forretningsmuligheder.

En blog kan være alt fra en hobby-blog om familiens kæledyr, til nyhedsplatformen hos internationale koncerner.

Mange mennesker lever ligefrem af at blogge, og det tal stopper nok ikke med at stige de næste mange år. Hvert år kommer millioner af mennesker på nettet, og mulighederne for at dele sin viden med andre synes uendelige.

Mange er villige til at betale for andres indsigt i deres personlige interesseområder, hvilket åbner muligheden for at skabe en indtægtsgivende blog. Særligt er mulighederne store, hvis man kan skrive på engelsk, eller få indholdet oversat af andre.

Med denne artikelserie kan du danne dig et overblik over, hvordan en blog fungerer, og hvad der skal til for at lave en ny WordPress blog, eller udvide din eksisterende WordPress hjemmeside med et blog-element.

Hvorfor lave en blog når man har de sociale medier?

Det er naturligvis et relevant spørgsmål, hvis man allerede føler sig godt tilpas på Facebook, Twitter, Instagram, etc. Selvom det kan være fristende at koncentrere indsatsen dér, skylder man sig selv at vurdere, hvad der er den bedste strategi på lidt længere sigt.

Spørgsmålet drejer sig egentlig ikke om et enten eller valg, men mere om at overveje en kombination. Det primære argument for at have en blog eller en hjemmeside er at have en online base, som man selv ejer, og som man til enhver tid har fuld kontrol over. Så kan man sideløbende bruge de sociale medier uden at miste momentum, hvis et socialt medie går af mode, eller endda helt forsvinder.

Det kan være svært at forestille sig at giganter som Facebook, Twitter eller Instagram forsvinder. Men når grundlæggerne har tjent deres milliarder, og har deres på det tørre, kan alt ske. Man ser jo jævnligt store platforme blive solgt for astronomiske beløb. Desuden har vi jo for nyligt set selveste Facebook komme i vanskeligheder.

Dette argument er særligt aktuelt, når man ser på bloggen med erhvervsbrillerne på. Alt andet lige kan det være risikabelt at satse for meget på en platform, som man ikke har det mindste indflydelse på.

Her drejer det sig kun om én ting…$$$

Man må ikke glemme, at det ikke er brugeren, der er i centrum, men derimod penge og kun penge. Der er ingen blødsødenhed her. På de sociale medier er du en vare, og længere er den ikke.

Altså skal man være forberedt på, at de forskellige platforme hele tiden ændrer på tingene for at optimere deres indtjening, eller for at forsvare sig mod tiltag hos konkurrenterne.

Har man til gengæld en blog eller en hjemmeside kørende sideløbende, er man meget mindre sårbar overfor, hvad der sker med de forskellige sociale platforme. Man er altså uendeligt meget mere fri til at flytte rundt på sine aktiviteter, hvis man har et centralt omdrejningspunkt, som man har fuld kontrol over.

Man støder af og til på den påstand, at hjemmesider vil forsvinde til fordel for de sociale medier eller, at e-mail er gammeldags. Personligt tror jeg tværtimod, at netop de to ting er det eneste, der vil forblive. Det er snart det eneste, vi selv bestemmer over på nettet. Jeg er overbevist om, at vi med tiden bliver mætte af den overfladiske kommunikation på de gigantiske reklamefabrikker som f.eks. Facebook, Twitter og Instagram.

OBS! Sociale medier kan uden videre integreres i en WordPress blog. Der findes enorme mængder af udvidelser, der gør det let at integrere dine aktiviteter på de sociale medier på bloggen.

Hvad er forskellen på en blog og en hjemmeside?

Den primære forskel på en blog og en traditionel hjemmeside er, at bloggens indhold primært er styret af tid og aktualitet. Indholdet præsenteres i omvendt kronologisk rækkefølge hvor det nyeste indhold er mest i fokus.

Indholdet på en mere traditionel hjemmeside eller visse sider på en blog, er derimod teknisk set uafhængigt af tid. Indholdet placeres, og kontrolleres manuelt uden, at systemet blander sig. Eksempler på sådanne sider kunne være:

  • Kontakt sider
  • Om sider
  • Privatlivspolitiker
  • Brugsbetingelser

Det kan lyde som en stor forskel, hvilket det principielt også er. Det betyder dog langt fra, at man er nødsaget til at vælge det ene eller det andet. WordPress og andre CMS-platforme (Content Management Systems) har udviklet sig til at kunne begge dele, enten hver for sig, eller som en kombination. Med et program som WordPress kan man uden videre lave en blog, en traditionel hjemmeside, eller en kombination som det ofte er tilfældet.

Bloggen

Blog begrebet opstod i internettets spæde start, og er en forkortelse af ordet ”Weblog”. Dengang var en blog noget helt andet, end det man ser i dag. De fleste vidste ikke, at der fandtes noget der hed internet, da de første bloggere kom til. De grafiske og tekniske muligheder var meget begrænsede i forhold til i dag, hvor det i høj grad er fantasien, der sætter grænsen for grafik og funktioner.

En blog er, i sin reneste form, altså speciel i den forstand, at tid er den overordnede styrende faktor, hvor det nyeste indhold bliver promoveret stærkest. Indlæg/posts får et datostempel, når de udgives, men kan desuden kategoriseres på forskellige måder, som gør indholdet brugbart i længere tid.

Dertil skal siges, at denne tidsmæssige styring er isoleret til selve blog strukturen. Selvom et indlæg forsvinder fra overfladen på bloggen, har det stadig sit helt eget liv på nettet. Det er derfor, det er så vigtigt altid at have SEO i tankerne, når man udgiver sit indhold, hvad enten det er en statisk side eller et blog-indlæg.

Bliver vi i den rendyrkede blogging verden, er der også en grafisk/layout stil, der går igen på blogs, og de temaer der bruges. I mange tilfælde er selve bloggen også forsiden. Besøger man selve domænet, kommer man direkte ind på bloggen, hvor seneste indlæg findes øverst på siden.

Bloggens akilleshæl

Samtidig med at bloggens fokus på nyt indhold kan gøre en blog dynamisk og spændende, kan det også ses som værende en af bagsiderne ved en blog.

Bloggens struktur gør, at indholdet helt naturligt “synker ud af fokus”, ligesom man ser det på nyhedssider som f.eks. DR.dk. Der er grænser for, hvor meget indhold man kan have på forsiden, og i samme øjeblik et indlæg ryger om på side to, skal der andre midler til at holde den fremme i lyset.

På DR.dk forsvinder nyhederne naturligvis hurtigere end andre steder. Deres tolerance for artikel alder er naturligvis noget anderledes, end den vil være på din og min blog, og man skal lede lidt efter en artikel der er mere end 10 dage gammel.

Alligevel er sammenligningen er ikke helt ved siden af, og man kan lære en masse ved at studere DR.dk, som principielt fungerer som en blog. Strukturen kan du i store træk imitere på din WordPress blog. Desuden byder mange temaer og plugins på udvidede muligheder for at holde indhold fremme i lyset.

Forskellige blog-typer

Som nævnt i første del, kan en blog være mange ting, og kan bruges til formidling af alt mellem himmel og jord. For eksempel kan blogs være omdrejningspunkt for ting som:

  • Familie
  • Hobby
  • Kæledyr
  • Karriere
  • Rejser
  • Særlige begivenheder
  • Foreninger
  • Personlig udvikling
  • Erhverv

Listen af muligheder er uendelig, men bortset fra nogle få elementer, vil formål og teknik have mange ligheder fra type til type.

I det følgende vil jeg beskrive et nogle eksempler på forskellige blog typer.

Den personlige hobby blog

Den personlige blog er din helt egen kanal, hvor du kan dele dine oplevelser eller interesser med familie, venner og andre interesserede.

Du bestemmer selv niveauet af seriøsitet og indholdsmængde. Nogle skriver sjældent indlæg, hvor andre er meget seriøse, og lægger et stort arbejde i bloggen. Man behøver ikke være uddannet i det, som man beskæftiger sig med. Entusiastens viden kan være fuldt på højde med akademikerens, og mange gange større. Forskellen på at have papir på sin viden eller ej, kan måske vise sig i forbindelse med ting som:

  • Metode
  • Dokumentationsdisciplin
  • Andres opfattelse af dine udsagn

Lad dog ikke mangel på uddannelse holde dig tilbage. De færreste er alene om en interesse, og særligt kan man på engelsk nå overraskende langt ud i verden, med de ting man har et dybere kendskab til.

Bloggen som rejsedagbog

En blog er noget nær den ultimative rejsedagbog. Den er som skabt til at dele sine oplevelser med dem derhjemme, og man kan lave indlæg direkte fra sin smartphone eller tablet, ligesom man kan på de sociale medier. Desuden ejer man selv det, man lægger op på bloggen.

Stemningsbillede fra en terrasse med en person der skriver på en laptop midt i morgenmaden. Smuk solopgang og en stor moske i baggrunden.

 

Afhængig af alder vil nogle nok opleve, at man ikke får den samme oplevelse af at være langt væk, som man gjorde tidligere. Hvis man man er vokset op med bærbare gadgets, vil følelsen nok ikke være så udbredt, som hos os der har prøvet at sende breve og postkort hjem fra udlandet. Nå, men det er jo en anden snak.

Alt efter temperament kan man gøre bloggen åben, eller beskytte den med password. Men det er jo efterhånden ret almindeligt, at dele alt hvad man foretager sig med alle og enhver. Hvis man imidlertid ikke lige er til dét, kan man altså begrænse adgangen til bloggen helt eller delvist. Udover at kræve password til hele bloggen, kan man også beskytte enkelte sider, hvilket kan være ganske praktisk.

Rejsedagbogen som forretning

Et forholdsvist nyt begreb er en “Rejse-blogger”. Man kan nærmest kalde det en ny fagbetegnelse, da utroligt mange har gjort det til deres levevej at rejse rundt i verden og blogge undervejs. De tjener penge på bannerreklamer, provisionsaftaler, sponsorater, e-bøger og hvad de ellers kan finde på, som man kan lave på farten.

Den personlige indtægtsskabende blog

Igen er der her tale om et begreb, der kan være lidt svært at beskrive. Denne blog-type ligger og svæver mellem den personlige blog og virksomhedsbloggen. På trods af at denne type blogs kan skabe en indtægt, har de ofte i høj grad karakter af en personlig blog. Det er meget oppe i tiden at blogge om sine interesser, både med hobby og forretning som formål. Hvis denne interesse deles af mange andre, kan der stille og roligt opstå et grundlag for indtjening i form af annoncering, provisionsaftaler, bannerreklamer, sponsorater osv.

Det er i sagens natur et forholdsvis nyt fænomen at tjene penge på nettet udenom de traditionelle beskæftigelsesmønstre. Dette strider imod mange menneskers opfattelse af, hvordan man kan, og bør tjene sine penge. Denne opfattelse hænger i høj grad sammen med alder og jantelov, og alle disse nye erhvervsmønstre bliver naturligvis mere og mere anerkendte.

Det samme gælder kontakten med myndighederne. Det kan være noget op ad bakke at få diverse myndigheder til at placere den slags virksomhed i systemet. Det gælder bl.a. områder som skat, moms og arbejdsløshedsforsikring.

Bortset fra elektroniske produkter som e-books og online informationsmateriale, bliver der oftest ikke solgt fysiske produkter på den slags blogs. Der er naturligvis undtagelser, men det sker normalt kun, hvis en blog vokser sig stor nok til at udvikle en fan-base, der er villige til at købe brand-produkter(swag) fra bloggen.

Virksomhedsbloggen

De fleste virksomheder bruger mere traditionelle hjemmesider. Det er dog blevet mere almindeligt at suplere hjemmesiden med en blog til at annoncere diverse nyheder eller almindelig markedsføring. Her vil man ofte se bloggen have andre navne som f.eks. ”Nyheder”, ”Aktuelt”, ”Følg os” eller lignende.

Da større virksomheder ofte bruger traditionelle HTML hjemmesider, ser man også af og til, at de har en WordPress blog, som kører helt sideløbende og uafhængigt af den primære hjemmeside.

En virksomheds-blog bruges i høj grad også til den lidt nyere form for markedsføring; nemlig ”Content marketing”. Søgemaskinerne elsker nyt indhold, og derfor kan bloggen bruges til at styrke virksomhedens SEO, selvom det primære salg måske foregår gennem helt andre kanaler.

Skal det være WordPress?

Personligt arbejder jeg udelukkende med WordPress, til såvel personlige projekter som kundeopgaver. Et hurtigt kig rundt her på MelfarWebDesign.dk vil da også hurtigt afsløre, at min anbefalede hjemmesideplatform er WordPress til såvel virksomhedsejere, som gør det selv folket.

WordPress definition:

Men før jeg fortsætter, skal jeg gøre opmærksom på, at der findes to udgaver af WordPress, hvilket godt kan være lidt forvirrende.

WordPress er som udgangspunkt et helt gratis open source program, som kan downloades på WordPress.org, hvor det gratis WordPress univers lever. Denne udgave af WordPress er det man, frit oversat fra Engelsk, kalder en selv-hosted, eller selvejet løsning, hvor man selv står for at finde et webhotel, og således er ejer af sin hjemmeside.

Men da skaberne af WordPress (Automattic) også gerne vil tjene penge, tilbyder de, på WordPress.com, en Wix/Squarespace lignende tjeneste, hvor de står for hosting og den tekniske drift. Til gengæld opgiver man ejerskab og den fulde kontrol over ens side.

Også i denne artikel beskæftiger jeg mig udelukkende med den selv-ejede løsning.

Noget af det der tiltrækker mig mest ved WordPress er, at man ejer sin blog, og at man har fuld handlefrihed til at installere udvidelser, vælge webhotel, geografisk placering af webhotel-server, funktionsudvidelser og meget mere.

En anden stor fordel er, at man selv er herre over udgiftsniveauet. Ligesom med alt andet vi foretager os, er der rig mulighed for at bruge penge på hjemmesiden. Men med en selvejet hjemmeside kan man minimere den årlige udgift, til omkring 200,- hvis det er nødvendigt, eller hvis det opfylder ens behov.

Det lyder jo godt at det kan gøres billigt, men hvis hjemmesiden skal bruges til at skabe indtægt, kan man med fordel investere både tid og penge på drift og udvikling af hjemmesiden. Der findes uendeligt mange services og WordPress udvidelser, der kan gøre livet lettere, og som kan øge bloggens synlighed og kvalitet.

Konkurrenterne

Selvom WordPress er den mest udbredte blogging-platform, har de dog langt fra monopol på blogging. Der findes et utal af forskellige blog løsninger, men kun få betragtes som seriøse platforme, som man kan vokse med. De er alle gode til at markedsføre deres produkter og få dem til at se indbydende ud for kunder, der endnu ikke kender til, hvordan tingene fungerer i blog verdenen.

Særligt er der en tendens til, at diverse webhoteller tilbyder en eller anden form for gratis hjemmesideværktøj. Den slags gratis tilbud kan være fristende for nybegynderen, men man skal være klar over, at formålet naturligvis er, at binde kunderne til deres forretning. Der lokkes ofte med at det er gratis, men da træerne som bekendt sjældent vokser ind i himlen, skal der hurtigt penge på bordet, hvis man ønsker at få adgang til de mere avancerede og lækre muligheder.

Men man kan let komme til at brænde fingrene på den slags løsninger. Indhold og design kan være svært at få med, hvis man ønsker at flytte sin blog til en anden udbyder. Det kan for eksempel være svært eller helt umuligt at flytte indholdet til et andet system, uden at skulle copy/paste alt indhold ud af systemet. Ikke mindst kan det være stort set umuligt at flytte de værdifulde kommentarer, som besøgende har bidraget med.

Binding og månedlig betaling

Desværre lader disse lukkede systemer til at nyde en hvis fremgang, og desværre lader denne bindingsmodel til, at være kommet for at blive. Flere lokker med gratis løsninger, men man opdager hurtigt, at man nok ikke slipper for udgifter. F.eks. skal man flere steder oprette betalte abonnementer for at slippe for reklamer på sin side. Vel at mærke, reklamer som man ikke selv får afkast af.

Ved første øjekast er det let, at se hvorfor den slags platforme kan være fristende. Det er forholdsvist nemt at komme i gang og siderne er ofte flotte. Til gengæld ligger man under for, hvad andre ønsker at gøre med deres forretning, og man har absolut ingen grundlæggende indflydelse på, hvad der foregår i baggrunden.

Vælg det samme som de fleste

Vi vil vel alle gerne gå vores egne veje uden altid at vælge det populære. Men i dette tilfælde er min klare anbefaling, at gå med strømmen og vælge en udbredt blogging-platform. WordPress er det mest udbredte CMS system (Content Management System) i verden, og bruges til millioner af blogs og hjemmesider verden over.

Det anslås, at omkring 30% af alle hjemmesider og blogs benytter WordPress, og man går ikke helt galt i byen med en platform, der er så udbredt. Dels fordi det typisk siger noget om kvaliteten, men også i høj grad fordi at den enorme udbredelse gør, at hjælp, information og udvidelser til WordPress findes overalt.

Der findes et stort miljø omkring WordPress, og særligt på Facebook findes der store brugergrupper, hvor man kan deltage og få hjælp, når man støder på forhindringer. Desuden findes der masser af gratis tekst og video tutorials på nettet. Ønsker man en mere struktureret hjælp, kan man med fordel investere i et godt online videokursus.

Vedligehold bloggen selv

Noget af det der tiltrækker mange er, at man, med en overskuelig indsats, kan lære at betjene og vedligeholde bloggen selv. Dermed ikke sagt at det er let, og man skal afgjort have tid og lyst til at kunne selv. Men det hele er let tilgængeligt, og der findes, som sagt, oceaner af informationsmateriale om WordPress.

Den løbende vedligeholdelse består primært i at holde systemet opdateret og modstandsdygtigt over for hackerangreb. Opgaverne lyder i grove træk:

  • Opdatering af WordPress
  • Opdatering af tema
  • Opdatering af plugins (udvidelser)
  • Kommentar sortering
  • Backup

Der ligger altså lidt arbejde i at vedligeholde bloggen, men det er heldigvis ret ukompliceret, når man finder ud af, hvordan tingene hænger sammen. Til gengæld bliver det hele naturligvis mere kompliceret, hvis bloggen bliver hacket eller angrebet på anden vis.

Køb, gør det selv, eller en kombination

En blog kan startes på mange måder og du har, som nævnt tidligere, mange forskellige platforme at vælge imellem.

Denne artikelserie handler jo imidlertid om at lave en blog i WordPress og i det følgende ser jeg på forskellige fordele og ulemper der kan være ved de mest almindelige måder at etablere en blog.

De typiske veje til en blog er:

  • Køb en færdiglavet blog
  • Gør det selv vejen
  • Kombination

Køb en færdig blog

Den hurtigste og letteste vej til en blog er naturligvis at investere i at få den lavet af professionelle. Dette valg er naturligvis i første omgang et spørgsmål om budget og behov. Selvom private også får lavet blogs ude i byen vælges denne løsning dog oftest i erhvervs-sammenhæng.

Fordele ved en færdigkøbt blog

Fordelene ved at få leveret en færdig blog er i første omgang at du lynhurtigt i gang med at blogge for dig selv eller din virksomhed. Desuden burde du have en rimelig sikkerhed for at bloggen er tidssvarende og at de fundamentale tekniske ting er i orden, såsom:

  • Blog sikkerhed
  • Hastighedsoptimering
  • Fagligt korrekt fundament
  • SEO (klar til søgemaskineoptimering)

Efterfølgende har du ofte mulighed for at vende tilbage til designeren eller design-bureauet når du støder på problemer med bloggen, eller når du ønsker at tilføje nye funktioner.

Ulemper ved en færdigkøbt blog

Ulemperne ved at få leveret en færdig side er bl.a. at du ikke selv har føling med processen og hvad det kræver at vedligeholde en blog eller hjemmeside. Du gør dig i nogen grad afhængig af din leverandør.

Og så alligevel ikke. Du kan altid finde hjælp ved andre professionelle, eller du kan vælge at sætte dig ind i tingene. Er du virksomhedsejer kan du også lade en ansat dygtiggøre sig på området.

Prisen kan naturligvis også siges at være en ulempe. Det er jo ikke gratis at få andre til at bruge tid på at arbejde for dig. Investeringen er dog hurtigt tjent ind hvis du kan tjene mere ved at lave noget andet imens bloggen bliver lavet til dig.

Hvis du ser realistisk på hvor lang tid du selv skulle bruge på at etablere en flot og fungerende blog sammen, ser du nok lidt lysere på, hvad du får for pengene.

Gør det selv

At lave en WordPress blog selv er noget der kræver en større indsats hvis du starter helt fra bunden. Men hvis man har tid og lyst, er det en overkommelig og ikke mindst spændende opgave.

Man er godt hjulpet med de mange gratis eller billige færdiglavede temaer/skabeloner. Den stigende udbredelse af hjemmeside ’page builders’ giver WordPress gør det selv folket gode muligheder for at komme godt fra start.

Page buildere som Divi og Elementor er gode valg og giver en god ’what you see is what you get’ oplevelse. Du vil opdage at der er en lidt større indlæringskurve, men til gengæld venter der mange spændende ”AHA” oplevelser.

Fordele ved gør det selv

Den helt store fordel er at du får et detaljeret kendskab til sin blog og at man selv kan udvide og vedligeholde siden uden at skulle have assistance udefra.

Desuden opbygger man en kompetence som måske kan styrke din position på din nuværende arbejdsplads eller som kan gå hen og åbne helt nye karrieremuligheder.

Der findes uendeligt mange muligheder for at lære det hele selv ved hjælp af bøger, online tutorials eller online kurser.

Ulemper ved gør det selv

Primært kan man, i erhvervssammenhænge, argumentere for at de sparede penge kan være dyre. At have en WordPress blog er uendeligt meget mere end blot at kunne betjene etablere en blog. Der er utroligt meget andet at tage hensyn til hvis man ønsker det maksimale udbytte af bloggen.

Det er tidskrævende at sætte sig ind i WordPress og alt det der hører til. Man lærer mange gode og interessante ting, men isoleret set er det jo tid der måske kunne have været brugt bedre afhængigt af din situation.

Særligt kan det som iværksætter eller nystartet enkeltmandsvirksomhed være fristende at spare penge og gøre det selv. Man bør dog overveje om fordelen ved at kunne selv opvejer den tid der skal bruges på at bringe bloggen eller hjemmesiden op på et professionelt niveau. En uskøn eller blog med tekniske fejl kan skade projektet mere end det gavner.

Passer du i sidstnævnte kategori kan det måske være værd at overveje om en kombination af køb og gør det selv.

Kombination af færdigkøbt og ’gør det selv’

En kombination kan være en god løsning til dig der gerne vil hurtigt i gang, men som samtidig gerne vil kunne selv og ikke mindst spare lidt penge. Når man har en færdig blog er det uendeligt meget nemmere at komme i gang selv.

Med den færdige blog kan man relativt let gennemskue hvordan tingene hænger sammen og med lidt teknisk snilde kan man hurtigt nå til at kunne udvide og vedligeholde siden selv.

Hjælp til selvhjælp kan være en rigtig god løsning for mange der både kan og vil drive en blog på egen hånd.

Mit skabelonprodukt passer godt til dig der gerne vil holde prisen nede, men samtidig ønsker at komme hurtigt i gang uden at skulle lære en masse teknik først.

 

Fortsættelse følger…

 

Michael Glans

Michael Glans

Jeg har gennem det meste af dette karriereforløb brugt WordPress som platform for min jobsøgning og online profilering. Dog har jeg de seneste år arbejdet intensivt med WordPress, som jeg også har valgt at bruge i mit arbejde med online markedsføring.