Melfar Web Design blog post

Hvad betyder CDN? Se her om det kan hjælpe din SEO

Udvalgt billede til artiklen, "Hvad betyder CDN". Rødbrunt design med tre horisontale felter, mørkest i midten. Overskrift 'Web-ordbogen'.

CDN står for ‘Content Delivery Network’, hvilket på dansk kunne være noget i retning af ‘Netværk til levering af indhold’.

Formålet med en CDN-løsning er, at hjemmesiden skal være så hurtig som muligt, uanset hvor den besøgende befinder sig i verden. Den geografiske afstand har en overraskende stor betydning for hastigheden af en hjemmeside.

De fleste der har bare den mindste forståelse for SEO vil vide, at Google og andre søgemaskiner godt kan lide hurtige hjemmesider. Derfor er hastighedsoptimering en vigtig del af arbejdet med hjemmesider, og hører ind under begrebet; teknisk SEO. Og mange støder da også på CDN-begrebet under arbejdet med hjemmesideoptimering. De gængse testværktøjer vil ofte foreslå, at man bruger en CDN-forbindelse.

Sådan fungerer et CDN

En CDN-service fungerer på den måde, at udbyderen har servercentre rundt om i verden. Man vil derfor ofte også støde på betegnelsen “Global CDN”. Hjemmesidens indhold caches (lagres) på disse servere og leveres til den besøgende gennem den server, der er nærmest. Fordelen er primært en hurtigere levering af billeder, video, lydfiler, PDF-filer og andre større filer.

Stemningsbillede af verdenskort der viser et globalt netværk. Skal illustrere et CDN nætværk.

Er nettet ikke hurtigt nok?

Principielt jo, og så alligevel ikke. De færreste af os tænker på internettet som det tekniske vidunder det egentlig er. Nettet er blevet en selvfølge, og vi har ikke mange sekunders tålmodighed, når vi er online. Man siger, at hjemmeside load-hastigheder på mere end 2 sekunder allerede begynder at sortere de mest utålmodige besøgende fra.

Samtidig medfører globaliseringen, at virksomheder køber og sælger varer i hele verden som en helt naturlig del af deres dagligdag. Mange markedsfører og sælger udelukkende, eller i høj grad, via deres hjemmeside. Men det er der jo ikke noget nyt i. Det nye vil for de fleste være, at afstandene kan have en meget stor indflydelse på oplevelsen af et hjemmesidebesøg. Mange tror, at hvis man blot har sin hjemmeside eller web shop på nettet er alt vel.

Hvis målgruppen udelukkende befinder sig i Danmark, kan det da også meget vil være tilfældet. Hvis virksomhedens kunder derimod er mere internationale, kan de store afstande altså forøge load hastigheden på hjemmesiden betydeligt, hvis der ikke benyttes en CDN-løsning. Det sker, fordi indholdet på hjemmesiden skal transporteres ud i verden fra dit webhotel her i Danmark, eller hvor du nu har valgt at have din hjemmeside liggende. Det kan betyde store omveje gennem mange servere.

Fordele

  • Den primære fordel er, at en billede- og/eller videotung hjemmeside kan gøres hurtigere for brugere i andre lande

Ulemper

  • Man mister en del kontrol over sit indhold
  • Der kan opstå problemer med dobbelt indhold
  • Prisen kan være høj hvis man vælger en dedikeret CDN-leverandør

Bundlinjen

Problemet for virksomheden er, at en langsom hjemmeside gør, at mange besøgende ikke når at se hvad siden har at byde på. Det giver hjemmesideejeren to primære problemer:

  1. Det primære problem er naturligvis, at besøgende der ikke når helt ind på siden, heller ikke hverken køber noget, eller ser et evt. budskab.
  2. Det næste problem er, at søgemaskinen registrerer besøget, selvom der ikke finder nogen interaktion sted. Den slags besøg registreres som ’bounce-trafik’, hvilket har en negativ indflydelse på SEO. Et langsomt website kan dermed forårsage en ond cirkel der kan resultere i et fald i trafikken til hjemmesiden.

En logisk tanke kunne være at have hjemmesiden liggende i flere lande. Det kan teoretisk set afhjælpe problemet, men det er en upraktisk løsning, da det medfører SEO udfordringer og mere administration.

Der findes heldigvis en meget mere elegant, og ikke mindst billigere løsning; nemlig at bruge en CDN-service.

Hvordan får man en CDN-løsning

Der er flere veje til at få adgang til et CDN.

  • Dedikerede udbydere af CDN-løsninger. Eksempelvis: KeyCDN og Stackpath
  • I forbindelse med cloud-baserede sikkerhedsservices som f.eks. Sucuri.
  • Webhoteller i den dyrere ende. CDN ofte med i prisen ved web-hoteller der tilbyder ‘Managed WordPress hosting’. Et godt eksempel kunne være WP Engine.

Fælles for disse muligheder er, at det koster penge. Prisen er lidt skjult, da ydelsens pris uden tvivl er en del af det samlede produkt.

Som det så ofte er tilfældet, findes der også en gratis vej. I dette tilfælde drejer det sig om “Cloudflare“, som er en service, der tilbyder forskellige cloud-baserede sikkerhedsløsninger til hjemmesider. Cloudflare tilbyder en gratis kontoform, som blandt andet indeholder en gratis global CDN løsning.

Det lyder jo ret tiltalende, men vejen kan siges at være lidt kringlet, hvis man ikke kender til at arbejde med DNS. Løsningen kræver nemlig at dit domæne, så at sige, skal gå igennem deres Cloudflares´ DNS før det når frem til dit web-hotel. Det er altså ikke noget man selv skal eksperimentere med på en vigtig online hjemmeside, hvis man er i tvivl om hvordan man arbejder med forskellige DNS-protokoller.

OBS! Vær opmærksom på din e-mailopsætning inden du forsøger dig med CDN

Kan det betale sig?

Både ja og nej. Det afhænger helt af formålet med din hjemmeside og ikke mindst af hjemmesidens målgruppe. (Cloudflare kan altid overvejes da det er gratis som beskrevet tidligere).

Ja, det kan eksempelvis pengene værd når:

  • Virksomheden har kunder uden for Danmark

Nej, det er eksempelvis ikke pengene værd når:

  • Din hjemmeside ikke har et kommercielt formål
  • Din målgruppe kun er Danmark forudsat, at dit web-hotel kan levere en stabil og hurtig service.
  • Virksomhedens målgruppe er lokal

Optimering med måde og efter behov

Under arbejdet med hastighedsoptimering, eller blot i forbindelse med en hjemmesideevaluering, er det vigtigt at huske, at vi, som brugere af søgemaskiner, blot er en vare. Hvis søgemaskinerne ikke havde nogle brugere, kunne de ikke sælge reklamer, og i så fald ville de ikke have et eksistensgrundlag.

Det er en fordel at have den tankegang i baghovedet, når man arbejder med hastighedsoptimering. Optimering af hjemmesider er nemlig ret tidskrævende, og det kan være meget teknisk. Man kan desuden nemt blive revet med, og lade sig friste af at prøve forskellige ting for at skære et par tiendedele sekunder af load-tiden.

Optimeringsarbejdet kræver erfaring og gode arbejdsgange. Særligt hvis man arbejder med et website der er online, kan det selvsagt have store konsekvenser, hvis siden går ned. Almindelige hjemmesider kan optimeres til at fungere hurtigt og godt uden brug af en CDN-løsning.

Får man så blod på tanden kan man enten eksperimentere med CDN på en test side, eller endnu bedre, få professionel hjælp til opsætningen.

Michael Glans, indehaver af Melfar Web Design

Skrevet af

Michael Glans

Web designer og 3d animator
Indehaver